
Ullared er blitt til GULLared
ULLARED: Bensinprisen blir fulgt med argusøyne hos Gekås Ullared. Stiger den for fort og for mye, kan folk kvie seg for å reise til Skandinavias største varehus. For gjennomsnittskunden kjører nemlig 20 mil for å bytte ut bilen med handlekurven ved fenomenet i Ullared.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mens vi i Norge sier «skal, skal ikke...» i forhold til søndagsåpent, har ikke det vært noe tema i Ullared de siste fem årene.
- Vi må jo holde åpent når folk har størst anledning til å komme hit. Og det er ved ukeslutt, sier Niklas Frejd, logistikkansvarlig.
Da vi en søndag i mars rullet gjennom Ullared, dette stedet som bare huser 800 innbyggere rundt et gedigent veikryss, ante vi lite om at omsetningen denne dagen ville bli 10 millioner kroner.
- På det meste omsetter vi for 30 millioner på en god dag, sier Frejd.
Han er 35 år og yngst i ledergruppen ved Gekås Ullared. I fem år har han ledet en avdeling som bare er blitt mer og mer viktig.
- Logistikk var et fremmedord de første 45 år av denne historien.
- Da vi startet logistikkavdelingen var det 15 ansatte, i dag er vi rundt regnet 70, sier Frejd.
Filosofien til Gekås Ullared er å selge alt som kan få plass i handlekurven, og i bilen. Det betyr at møbler ikke står på programmet her, men tenk deg alt annet som kan fylle et tre etasjers varehus på 60.000 m2. Ikke å undres over at det til tider kan være kø ved kassene, selv om det er 70 av dem.
Det var 4,6 millioner besøkende her ifjor, eller mellom 12.000 og 13.000 kunder pr. dag.
- Ja, det er som et eget Vasalopp hver dag, sier en smilende Frejd.
- I selve varehuset kan vi ta inn ca. 5500 personer på en gang. Det er egne vakter som holder orden på tellingen.
Overskudd til utvidelse
Overvåking av varebeholdningen er en sentral jobb for logistikkgjengen og følges av et eget utviklet datasystem. Personalet bruker håndterminaler fra Motorloa (LXE).
- Vi har jo en utfordring med oversikten fordi en rekke varer til en hver tid vil befinne seg på vandring i handlekurvene. Derfor har vi en slags kjernetid for å etterfylle og telle opp etter kl. 20.00 og fra kl.06.00 den påfølgende dag, tre timer før åpning, sier Frejd.
Varene hentes fra sentrallageret to kilometer unna og sluses inn fra fire ulike steder i varehuset.
To tilhengere med «vanlige» varer og en med bare klær, trekkes av Terberg-traktorer i skytteltrafikk mellom de to stedene. Selve transporten og lossingen tar ca. 40 minutter pr. enhet.
TV-suksess
I 2011 hadde varehuset i Ullared en omsetning på 4,2 milliarder svenske kroner. Det var størst noensinne. For å underbygge suksessen ytterligere kan nevnes at økningen i kroner og øre fra 2009 og til ifjor var på 1,2 milliarder kroner.
Mye av fremgangen skyldes TV-serien om det blå/gule fenomenet som svenske Kanal 5 gjorde. Det ble forøvrig TV-kanalens største suksess noensinne.
Boris Lennerhov, daglig leder her, har vært en sentral skikkelse i serien som også er vist på TVNorge. Det hører med til historien at to andre ansatte, Morgan og Ola Conny, nå har fått sin egen serie.
- Vi hadde et budsjett uten økning i 2009, forteller Niklas Frejd videre.
- Det var finanskrise i verden og vi hadde lagt en plan for fem år. Men så kom altså TV-serien og da tok det helt av. Femårs-planen ble innfridd på de to første årene og vi gikk altså helt «til himmels» ifjor. I snitt fikk vi ca. 1000 flere besøkende pr. dag.
”Tar den helt ut”
Alt som handler om Ullared, handler om å «ta den helt ut», som vi sier i Norge. Frejd sier videre:
- Fortjenesten inveseteres i konseptet. Vi utvider blant annet sentrallageret med 10.000 m2 (fra 20.000 m2), og bygger et shoppinghotell og flere nye hytter. Totalt investerer vi en halv milliard.
En av investeringene gjelder et nytt kranlager som skal være ferdig ved årsskiftet. Det er norske Goodtech som leverer dette og lageret utgjør 17.000 pallplasser. 40% av varebeholdningen handler om klær. Det betyr en spesiell oppmerksomhet i lageret med finurlig opptrukne transportbånd for hver enkelt klestype.
Av ca. 120 trucker som bedriften har til rådighet (de aller fleste av typen Atlet) kan det nevnes at to av dem er førerløse.
- De to tar egentlig den minst lukrative jobben, nemlig å frakte de ferdig plukkede pallene til emballering. Strekkodene på de enkelte reolene antyder hvilken utgang pallene skal til.
Og etter transport til emballeringsmaskinen blir de ferdig pakkede pallene fraktet til stedet for lasting på tilhengeren.
En vandring i dette enorme landskapet som varehuset og sentrallageret representerer, sier oss noe om at det ikke finnes så mange hokus-pokus-varianter. I stedet handler det om sunn fornuft, å finne løsninger og å være steget foran i planleggingen. Det handler også om et lokalsamfunn som har innrettet seg i forhold til utvidelse. Og ingen i Ullared vet hvor og når dette eventyret slutter.