Vi traff Göteborg Hamns VD Magnus Kårestedt på Nordens ledende messe og konferanse for transport- og logistikkløsninger, Transport og Logistik 2017 i Göteborg. Foto: Per Dagfinn Wolden

- Lønnsomt med svensk-norsk samarbeid

Göteborg Hamns VD, Magnus Kårestedt, er Norgesvenn på sin hals og ivrer for svensk-norsk havne- og jernbanesamarbeid.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han har også full forståelse for de i transportbransjen som betrakter den svenske havnen for Norges største havn.

Vi traff den svenske havnelederen på Nordens ledende messe og konferanse for transport- og logistikkløsninger.

Hans største ønske er jernbane mellom Oslo og Göteborg.

- Monsterbåtene, verdens største containerfartøy kommer hit. Videre frakt til og fra Norge og Oslo med tog ville redusert vogntogtrafikken betraktelig, understreker Kårestedt.

Dyp lønnsomhet

- Den maksimale dybden for containerfartøy må økes fra dagens 13,5 meter til 16,5 meter, sier Kårestedt.

De største fartøyene som anløper havnen i dag tar 19.500 containere.

- Mer enn halvparten av svenske containertransporter går via Göteborg, og Göteborgs Hamn er den eneste havnen med tilstrekkelig kapasitet til å ta imot de største containerfartøyene med direkte kobling mellom for eksempel Sverige og Asia, forteller Kårestedt.

Han har store planer

Men fartøyene kan ikke komme fullastede i dag. Derfor trenger et fem kilometer langt område fordypning, en investering på ca. fire milliarder svenske kroner.

– Dette har nå topp prioritet, understreker Kårestedt.

Ny terminal bygges i Göteborg Havn, som dermed får sin største utvidelse siden 1970-tallet.  

- Dette styrker Göteborg som logistikkhovedstaden i Norden. Terminalen er en viktig del av vår fremtidige ekspensjon og vil gi oss muligheten til å håndtere en økning i etterspørsel etter sjøtransport via Göteborg. Terminalen vil håndtere intra-europeisk transport med direkte godstransport sjøveien til både Asia og USA, sier Kårestedt og fortsette:

- Er det rart norsk transportnæring betrakter oss som Norges største havn.

- Det er også en politisk ambisjon i Europa å flytte mer og mer transport fra land til sjø for å lette trykket på veiene og minimere den miljømessige påvirkningen, sier Kårestedt.

Det er ventet at terminalen skal stå klar i 2020.

Toppene på konferansen

På konferansen 7.-8. november deltok noen av Nordens tyngste beslutningstagere innen logistikkområdet. Fokus var globale, europeiske og nordiske trender samt drivkrefter som påvirker næringslivet og transportbransjen de kommende årene.

Foruten Göteborg Hamns VD, Magnus Kårestedt deltok Green Cargos VD Jan Kilström, Mats Grundius, VD i DB Schenker, Håkan Ericsson, VD i Postnord, Niclas Mårtensson, VD i Stena Line og Pekka Stenqvist, Nordensjef i DHL.

Transport- og logistikklederne er skjønt enig om at transporten vil øke i fremtiden, og at transport er nøkkelen for å styrke nordisk industris konkurrenskraft, gjennom et velfungerende transportsystem og en konkurranse på like vilkår.

Jernbanens betydning for næringslivet understrekes.

Green Cargos VD Jan Kilström understreker den sentrale rollen hans selskap og jernbanen spiller for en fremgangsrik industri. - Green Cargo kjører for eksempel 15,3 millioner tonn stål og skogsprodukter årlig, noen som tilsvarer 255.000 lastebiler, sier Kilström.

Et annet viktig tema som ble drøftet på messen var hvordan transportlandskapet berøres av teknologiutviklingen, og som aldri har gått raskere enn nå.

Den nye teknologien krever raske leveranser med enkle ordreprosesser.

Powered by Labrador CMS