Cosco Shipping Specialized Carriers nye skip Min Jiang Kou på seilas inn til Gøteborgs havn torsdag ettermiddag.

Ny direktelinje til Asia

Trafikken er i gang på en ny roro-linje mellom Kina og Göteborg via Singapore. 

Publisert

Hovedtyngden av lasten på den nye linjen består av biler og andre kjøretøy, men de nybygde LNG-fartøyene som trafikkerer linjen er også tilpasset for eksempel prosjektlast.

Det er rederiet Cosco Shipping Specialized Carriers som står for ruten, som i første omgang vil ha avgang en gang i måneden.

– Göteborg er et viktig kjøretøyknutepunkt i Nord-Europa, men har til nå manglet direkte anløp fra Asia for roro-trafikk. Vi er veldig glade for å komme i gang med denne tjenesten, som er etterspurt av våre kunder, sier Erik Lund Eriksen, partnerdirektør i Cosco Shipping Lines Nordic.

I utgangspunktet er det først og fremst svenske biler produsert for det asiatiske markedet som er grunnlaget for å opprette det nye rutetilbudet, men importen av kinesiske biler er også i stor vekst. Det kan sørge for god retningsbalanse på ruten. Videre ser Cosco på mulighetene som finnes til å fylle skipene med annen type gods.

– I tillegg slipper våre svenske kunder omlasting i andre havner eller en foreløpig transport på vei til andre havner lenger unna. Samlet sett vil det være store fordeler for de som ønsker å redusere sine transportutslipp, sier Erik Lund Eriksen.

De nye skipene er 199,9 meter lange og 38 meter brede. Med 13 dekk har de plass til 7500 kjøretøy. 

Fire av dekkene kan også heves og senkes, noe som gjør at du kan frakte en rekke typer gods tillegg til biler, som større maskiner og prosjektlast av de mer uhåndterbare typene.

Powered by Labrador CMS