Marginal økning i Göteborg havn
Nordens største containerhavn fikk også merke covid-19, men så en ørliten økning i containervolumene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– 2020 stilte høye krav til oss alle i og rundt havnen i Göteborg, vår fleksibilitet og tilpasningsevne har blitt satt på prøve. I henhold til forholdene og med resultatet i hånden, har vi gjort nesten alt riktig i havnen, hvor vi til og med klarte å øke noe i et segment. Alle terminaloperatører i havnen må få skryt, sier Elvir Dzanic, administrerende direktør i Port of Gothenburg AB.
Allerede 1. februar i fjor ble det iverksatt tiltak for å lykkes med å holde Göteborg havn åpen og fri for forstyrrelser som følge av pandemien. I tillegg har fokus vært på raskt å møte de nye forholdene, som pandemien har skapt.
– På kort sikt har det handlet om det rent operasjonelle, å fortsette å være en ressurs for bransjen i navigasjonen gjennom dette. For eksempel ved å sikre tilgang til tomme containere for industrien, når det har vært mangel på containere i store deler av verden. Dessuten å ha sikret at det har vært muligheter for mellomlagring. Og ikke minst garantere full, uavbrutt funksjonalitet i havnen, sier Elvir Dzanic.
Fortsatte investeringene
Dzanic forteller videre at det på lengre sikt handlet 2020 om å ikke miste tempoet i havnens utviklingsplaner. Göteborg Hamn AB har et langsiktig investeringsprogram, hvor det i løpet av året ble tatt viktige skritt – eksempelvis i havnens farledsfordypings-prosjekt, såkalte Skandiaporten, og arbeid med den nye terminalen, Arendal 2. En ny jernbanetilkoblet omlastingsterminal, Sveaterminalen, ble satt i drift i løpet av fjoråret. Havnen i Göteborg startet også en total digital transformasjon, som blant annet vil øke synligheten i godsstrømmene.
Økte så vidt
Göteborg havn er den største havnen i Norden. 30 prosent av svensk utenrikshandel passerer hit, inkludert halvparten av all containertrafikk. Til tross for pandemien, greide havnen å holde stand og øke ørlite – nesten én prosent.
Resten av det svenske containermarkedet hadde en nedgang på to prosent ifølge den siste tilgjengelige statistikken, påpeker Göteborg Hamn.
Tøffere i andre segment
I de andre segmentene hadde covid-19 større innvirkning. Mest berørt var persontrafikk i havnen. Cruiseturisme stengte nesten umiddelbart, noe som også fikk konsekvenser i Göteborg havn. Fergetrafikken ble hardt rammet av reisebegrensninger, noe som reduserte antall passasjerer betydelig.
I energisegmentet startet året sterkt med høye volumer – lave råoljepriser på våren økte lagring av råolje. Andre halvdel av året var preget av redusert etterspørsel etter flydrivstoff og annet transportdrivstoff grunnet pandemien.
Det svenske nybilsalget falt med 18 prosent i løpet av året, og det globale markedet har generelt fulgt samme mønster. I Göteborg havn gikk volumene ned med 15 prosent det siste året, med den største enkeltfaktoren var Volvo Car sin produksjonsstans på våren.
Intra-europeisk RoRo-trafikk ble også påvirket av effekten av koronavirus, men gikk inn i 2021 med tillit da siste kvartal 2020 viste en økning på syv prosent.
Havnens terminaloperatører om det siste året:
APM Terminals Göteborg
– At APM Terminals Göteborg har vokst i et fallende marked, tror vi i stor grad skyldes vårt brede tilbud og høye kapasitet. I 2020 med utfordringene som den globale pandemien har ført til, har vi klart å holde virksomheten i gang uten avbrudd, med både ukentlig direkte trafikk til Asia og feedertrafikk. I tillegg har vi satset stort på å redusere klimaavtrykket vårt ved terminalen, og vi kunne måle 88 prosent reduksjon av karbondioksid og 100 prosent fossilfri containerhåndtering på slutten av året, sier Dennis Olesen, administrerende direktør i APM Terminals Nordisk.
Göteborg Roro Terminal
– Et år med store svingninger og Brexit-utfordringen. Samtidig endte det veldig sterkt og positivt, mye takk til alle som jobbet så hardt og som ga så gode resultater, sier Maria Franksen, administrerende direktør i Göteborg Roro Terminal.
Logent Ports & Terminals
– Vi har klart å holde bileksporten i gang nesten som vanlig, mens redusert import av biler har gitt oss muligheten til delvis å gjøre plass tilgjengelig for styring av prosjektbelastninger for de store infrastrukturprosjektene i nærområdet, som har økt betydelig. Samtidig utvidet vi linjenettverket vårt i løpet av året, sier Reine Johansson, plassjef i Logent Ports & Terminals.
Stena Line
– Vi har fortsatt å seile skipene våre til Danmark og Tyskland under hele pandemien, for å holde de viktige godstrømmene i gang. Vi har sett en viss volumøkning. Reisebegrensninger har ført til redusert passasjervolum i løpet av året, sier Markus Lindbom, kommersiell sjef i Stena Line Group.