Containerrekord i Göteborgs Hamn – mer gods enn noensinne

Göteborgs Hamn melder om høyere volum enn noen gang. Økningen drives av importvekst og klimavennlige løsninger.

Publisert Sist oppdatert
Claes Sundmark, salgsleder ved Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs Hamn, Skandinavias største, opplevde i 2024 en betydelig vekst i godsvolumene. Til tross for en nedgang på 1 prosent i antall containere (TEU), økte mengden håndtert gods. Forklaringen ligger i færre tomcontainere og mer gods per container, noe som førte til en total volumøkning på 8 prosent.

Importen var den store driveren bak veksten, med en oppgang på hele 15 prosent. 

– Importtrenden er sterk og vil fortsette i 2025. Vi nærmer oss nå en 50-50-balanse mellom import og eksport, sier Claes Sundmark, salgsleder ved havnen. Denne balansen reduserer behovet for tomcontainere, noe som gir lavere kostnader, mindre klimabelastning og høyere effektivitet.

Også jernbanefrakt satte nye rekorder, med over 500.000 TEU transportert til og fra havnen. Dette er en økning på 7 prosent sammenlignet med året før. Falköping og Nässjö bidro sterkt til veksten, i tillegg til nye pendlerruter mot blant annet Sundsvall og Haparanda. Over 60 prosent av havnens containere fraktes nå på jernbane, en unik andel på globalt nivå.

Roro-volumene ble derimot påvirket av svak økonomi i Europa og falt med 3 prosent. Likevel rapporterer Gothenburg Roro Terminal, havnens største, en oppgang grunnet økt trafikk til Belgia og Storbritannia. Bilimporten sank også med 4 prosent, i takt med færre nyregistreringer i Sverige.

På energiområdet derimot var veksten sterk, med en volumøkning på 18 prosent. Dette skyldes økt kapasitet etter tidligere vedlikeholdsstans. Breakbulk-volumene, som omfatter varer som papp og grus, steg med 6 prosent, noe som markerer fem år på rad med stabil vekst, melder havnen.

Powered by Labrador CMS