Sikrere og mer effektiv innseiling
Ved inngangen til nytt år startet Kystverket anleggsarbeid, som skal utbedre innseilingen til Grenland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette for å øke effektivitet og sikkerhet. Det er prosjektert utdyping for fartøy med dypgående på henholdsvis 12,5 meter og 14 meter i farleden. Med denne endringen får store skip en tredje innseilingsmulighet til Grenland.
Bakgrunnen for Kystverkets prosjekt «Innseiling Grenland», er den tunge satsingen for å utvikle Grenland havn til en nasjonal servicehavn for enhetsgods med import til Østlandet og områder i Vest-Norge.
Første del av prosjektet vil være Gamle Langesund, hvor farleden skal gjøres bredere, dypere og rettere. For å få til dette må 140.000 kubikkmeter fjell fjernes.
I tillegg til endringene i Gamle Langesund, omfatter også prosjektet fjerning av tre små grunner i Kalvenløpet: Kløsteinbåen, Midtfjordbåen og Orebuktbåen, på til sammen omlag 3.000 kubikkmeter fjell.
Etter at utdypingen er ferdig, skal nye navigasjonsinnretninger installeres langs farleden. Dette som en del av utbedringen, opplyser prosjektleder Tone Sivertsen i Kystverket.
Entreprenør for prosjektet er Wasa Dredging AS. Hele prosjektet er forventet å gjennomføres i løpet av tre-fem måneder.