Stoppet alle vogntog
Statsminister og samferdselsminister fikk med egne øyne se hva som ferdes på norske vinterveier da de var med på å stoppe alle vogntogene på vei inn i Norge tirsdag kveld.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Begge fikk med egne øyne se hvordan strengere kontrollvirksomhet utføres for å unngå nye alvorlige episoder med vogntog som ikke er klare for norske vinterveier.
Her ble promille, brudd på kjøre- og hviletid og dårlig skodde vogntog avdekket. Verstingene er utenlandske transportører.
Som kjent er det alt for mange for dårlig skodde og utstyrte kjøretøy som ikke følger lover og regler.
Derfor er det forslag om at alle vogntog bør stoppes og kontrolleres på vei inn i Norge.
Både samferdselsminister Jon Georg Dale og statsminister Erna Solberg var tirsdag kveld ute i "felten", på grensen mellom Norge og Sverige, og hvor de fikk erfare hva som ferdes på norske vinterveier.
- Ingenting skal stå uprøvd
– I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, vil jeg ikke la noen aktuelle tiltak stå uprøvd. Mange har ønsket at vi skal kontrollere alle vogntog som krysser grensen inn til Norge. Det ville jeg gi et forsøk. Tirsdag kveld kontrollerte vi alle vogntogene som kom over grensen ved Ørje i Østfold. Det ga flere nyttige erfaringer som vi vil ta med oss videre i arbeidet for å trygge veiene våre, sier samferdselsminister Jon Georg Dale, i en pressemelding.
– Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Regjeringen har økt satsingen på utekontrollvirksomhet de siste årene. Det vil vi fortsette med. Tilstrekkelig beredskap i vintersesongen er viktig, slik at vi både unngår ulykker og hindrer at fastkjørte, tunge kjøretøy skaper kaos i trafikken. Etter flere alvorlige hendelser med tunge kjøretøy i vinter, vurderer vi flere ulike tiltak for å bedre situasjonen, sier Dale.
Kraftigere reaksjoner
– I januar i år ba jeg Vegdirektoratet om å skjerpe reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy ytterligere. Farlige vogntog skal bort fra norske veier. Dette er et tiltak i arbeidet for økt sikkerhet og fremkommelighet på norske vinterveier. Jeg ønsker at denne skjerpingen blir gjennomført så raskt som mulig, og før neste vintersesong, sier Dale.
– Vi ønsker også å skjerpe reaksjonene for vogntog som ikke er skodd for norsk vinterføre. Gebyrsatsene bør økes, om du ikke har med riktig utstyr for å kjøre på norske vinterveier. Dette har jeg gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utrede nå. Kontrollen av alle vogntog som krysset grensen ved Ørje er en annen type tiltak. Den har gitt oss nyttige erfaringer, sier Dale.