PÅ VEI: I 2026 skal Volvo starte testingen av lastebiler med hydrogen forbrenningsmotorer på landeveien.Foto: Volvo Trucks
Volvo skal teste hydrogen i 2026
HYDROGEN: I 2026 skal Volvo starte testing av hydrogendrevne lastebiler med forbrenningsmotorer på vei. Lanseringen er planlagt mot slutten av dette tiåret.
Volvo
Trucks utvikler lastebiler med forbrenningsmotorer som kan gå på hydrogen. Man
starter testing av disse bilene på vei i 2026 og lanseringen er
planlagt mot slutten av dette tiåret. Lastebiler som kjører på grønt hydrogen
utgjør et betydelig skritt mot Volvos mål om netto nullutslipp og å hjelpe
kunder nå sine mål om reduksjon av CO2-utslipp.
Lastebiler som kjører på hydrogen i stedet for
fossile drivstoff er en måte å gjøre transport fossilfri. Hydrogendrevne
lastebiler vil være spesielt egnet på lange distanser og i regioner hvor det er
begrenset med ladeinfrastruktur eller tid til å lade batterier.
Volvo er allerede i gang med tester i
laboratorium og i kjøretøyer. Disse lastebilene vil utvide Volvos tilbud av alternative drivlinjer, som batterielektriske lastebiler, brenselcelleelektriske
lastebiler og lastebiler på fornybare drivstoff, som biogass og HVO
(Hydrotreated Vegetable Oil).
Forbrenningsmotor
– Lastebiler som beholder den tradisjonelle
forbrenningsmotoren, men går på hydrogen, vil ha den samme ytelsen og
påliteligheten som våre dieseldrevne lastebiler, men har i tillegg den fordelen
at de potensielt kan ha netto null CO2-utslipp tank-til-hjul. De blir et
verdifullt tillegg til våre batterielektriske lastebiler, som har vært på
markedet i flere år, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i
Volvo Trucks.
Volvo-lastebiler med forbrenningsmotorer som går på
grønt hydrogen har potensialet til å levere netto null CO2-utslipp når de
bruker HVO som tenningsdrivstoff og er kategorisert som nullutslippskjøretøy i
henhold til de planlagte nye EU-standardene for CO2-utslipp.
Flere teknologier
– Det er tydelig at det trengs flere typer
teknologi for å gjøre tungtransport fossilfri. Som en verdensomspennende
lastebilprodusent må vi hjelpe kundene våre ved å tilby et vidt spekter av
løsninger som senker CO2-utslippene, og kundene kan velge sine alternativer
basert på transportoppdrag, tilgjengelig infrastruktur og priser på grønn
energi, sier Jan Hjelmgren.
Volvo-lastebiler med hydrogendrevne
forbrenningsmotorer vil benytte høytrykks direkteinnsprøytning (High Pressure
Direct Injection, HPDI), en teknologi hvor en liten mengde tenningsdrivstoff
sprøytes inn under høyt trykk for å gjøre kompresjonstenning mulig før hydrogen
tilsettes. Fordelene med denne teknologien er blant annet høyere
energieffektivitet, lavere drivstofforbruk og økt kraft i motoren.
Volvo Group har tegnet en avtale med Westport Fuel
Systems for å opprette et felles foretak som utnytter HPDI-teknologien. Fellesforetaket
forventes å være operativt i andre kvartal 2024, etter formell godkjenning.