Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.

Kritisk til klimameldingen:
– Trenger virkemidler, ikke skisser

Regjeringen viser til «tidslinjer» som nyttig verktøy for næringslivet. – Det er ikke virkemiddel, det er PowerPoint, mener NHO LT.

Publisert Sist oppdatert

Kritikken lar ikke vente på seg etter at regjeringen torsdag la frem den nye klimameldingen. 

Grønt Landtransportprogram er svært skuffet over hvordan tungtransporten nærmest mangler fra planen. 

Også fra NHO Logistikk og Transport er tonen krystallklar: ambisjonene er høye, men tiltakene for næringslivet er tynne.

– Næringslivet trenger forutsigbarhet og nye finansieringsløsninger for å realisere det grønne skiftet. Lanseringen av tidslinjer som verktøy for næringslivet hjelper ikke, forteller næringspolitisk direktør Ole A. Hagen til Logistikk Inside - en reaksjon som også ble formidlet til NHOLTs egne hjemmesider.

Så for seg sterkere satsing

Ifølge klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen skal «tidslinjer» gi bedre oversikt og planleggingsverktøy. Men i møte med praktiske behov i logistikknæringen blir det for lite håndfast, mener Hagen.

– Vi hadde sett for oss en sterkere satsing på nyttetransporten, for å forsere utviklingen av det grønne skiftet for logistikkbransjen, utdyper han.

Klimameldingen åpner for at kommunene kan etablere nullutslippssoner i byene. Det møter ikke motstand i seg selv, men Hagen peker på avgjørende forutsetninger:

– Vi er ikke imot slike soner, men forutsetningen må jo være at det legges til rette for både utskifting av bilpark og lademuligheter, påpeker han.

To lyspunkter

To lyspunkter trekkes likevel frem: Etableringen av senterordningen Transport 2050 i regi av Forskningsrådet, og ambisjonene om et grønt luftfartsprogram.

– Det blir viktig at næringslivet kan delta i arbeidet. For luftfarten er det helt avgjørende å sikre en testarena for nullutslippsteknologi.

Men Hagen etterlyser fortsatt tiltak for tungtransport og infrastruktur.

– Vi trenger mer: utbygging av ladeinfrastruktur, støtteordninger til innkjøp av fossilfrie tungbiler, nok strøm til el-løsninger, og økt produksjon av biodrivstoff. Det hjelper ikke for vår bransje at det blir lansert tegninger av tidslinjer – vi trenger overgangsordninger og incentiver, understreker Hagen til Logistikk Inside.

Powered by Labrador CMS