Stena Newmax settes i trafikk i Irskesjøen i Q4 med metanol på tanken og rotorseil for å bidra til lavere drivstoffutgifter.
Illustrasjon: Norsepower
Rotorseil og metanol på ny Stena-båt
Rotorseil fra Norsepower skal gi opptil ni prosent drivstoffbesparelse. Det skjer på ny hybridferge i Irskesjøen.
Stena Line har inngått avtale med finske Norsepower om levering av to rotorseil til et nytt RoRo-fartøy som skal operere i Irskesjøen. Det fremgår av en pressemelding fra Norsepower.
Fartøyet bygges ved Jinling Weihai-verftet i Kina og skal etter planen leveres i fjerde kvartal 2025. Skipet blir 147 meter langt, utstyres med to rotorseil på 28x4 meter og skal driftes på metanol. Stena Line estimerer at vindassistert fremdrift vil redusere drivstofforbruket med opptil ni prosent på den planlagte ruten mellom Belfast og Heysham.
Tiltaket er del av Stena Lines mål om å redusere CO₂-utslippene med 30 prosent innen 2030. Selskapet har siden 2015 operert verdens første metanolkonverterte ferge, Stena Germanica, og fortsetter å investere i teknologi for lavere utslipp.
– Vi er stolte over samarbeidet med Stena Line, som lenge har vært en innovativ aktør innen bærekraftig sjøtransport, ytrer Norsepower-sjef Heikki Pöntynen i meldingen.
Rotorseilene skal produseres ved Norsepowers nye fabrikk i Yancheng i Kina, og sendes direkte til verftet for montering. Ifølge selskapet reduserer dette både kostnader og utslipp i installasjonsfasen.
Søsterskipet i samme serie bygges «rotorseil-klart», men skal ikke utstyres umiddelbart. Begge fartøyene inngår i en bredere satsing på fornybare energikilder, inkludert sikring av fremtidige e-metanol-volumer.
– Rotorseilene vil bidra til å redusere drivstofforbruket og utslippene. Slike innovasjoner er avgjørende for å fremtidssikre flåten vår, forklarer Dennis Tetzlaff, COO Fleet i Stena Line.
Fartøyet skal leveres fra Stena RoRo til Stena Line og settes inn i trafikk mellom Nord-Irland og Storbritannia, et område med stabile vindforhold som egner seg godt for seilteknologi.