Omstillingen av PostNords egen
bilpark går så langt etter oppsatt plan, melder selskapet i en nyhetsmelding.
Mesteparten av PostNords utslipp kommer fra bilparken, og selskapet samarbeider tett med underleverandører og partnere for å finne de mest effektive, grønne løsningene.
– Det har vært lang leveringstid på
de fleste av biogassbilene, men nå er de på plass og vi har fått hentet ut
verdifull støtte fra Enova. Målet om fossilfri 2030 står ved lag, og vi har
akkurat laget planer for utfasing av fossile biler for perioden 2025-2027. Nå
gjelder det å jobbe målrettet og strukturert i årene framover, forteller, formidler May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for miljø og bærekraft i PostNord i meldingen.
Hun understreker at samarbeidet med andre, spesielt transportørene, er avgjørende for å nå målet. PostNord Norge har mange egne biler
og egenansatte som kjører for dem. Like fullt er logistikkbransjen en bransje
der underleverandører spiller en stor rolle.
– Arbeidet med utskiftningen av egen
bilpark går bra i egen regi, men vi er helt avhengig av å få med
underleverandørene våre. De må også omstille seg. Det blir
det viktigste arbeidet fremover.
- Nå gjelder det å få med
transportørene, som selvsagt innser at fossile kjøretøy må skiftes ut.
Transportørene ønsker å være med på det grønne skiftet, og ser at det også
styrker egen bedrift å omstille seg. For transportørene handler det om
investeringskostnader som skal tas til rett tid, samt forutsigbarhet i
kjøringen. Her må PostNord tilrettelegge med riktige incentiver, og være en
samarbeidspartner og tilrettelegger så godt vi kan, legger hun til.
Hun påpeker at mange må dra i samme ende av tauet for å dra i land energiomstillingen i veitransporten de neste årene.
– Vi kan ikke bli
bærekraftige på egenhånd. Derfor er vi med i forskningsprosjekter og inngår
strategiske samarbeidsavtaler med andre selskaper som ønsker et grønt skifte. Blant annet har vi tidligere inngått et samarbeide med Eviny, som etablerer ladestasjoner på våre terminaler.
Med snart 130 elektriske kjøretøy er det et stort behov for lading. Det er ikke
tilstrekkelig med lading på egne terminaler. Fremover vil vi også trenge lading
langs vei, og her er det viktig at hele bransjen står sammen, sier hun.