Veien mot null for PostNord

PostNord-konsernet har satt kursen mot en fossilfri framtid innen 2030, og en systematisk utskifting av bilparken er blant de viktigste tiltakene.

May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for miljø og bærekraft i PostNord.

Omstillingen av PostNords egen bilpark går så langt etter oppsatt plan, melder selskapet i en nyhetsmelding.

Mesteparten av PostNords utslipp kommer fra bilparken, og selskapet samarbeider tett med underleverandører og partnere for å finne de mest effektive, grønne løsningene.

– Det har vært lang leveringstid på de fleste av biogassbilene, men nå er de på plass og vi har fått hentet ut verdifull støtte fra Enova. Målet om fossilfri 2030 står ved lag, og vi har akkurat laget planer for utfasing av fossile biler for perioden 2025-2027. Nå gjelder det å jobbe målrettet og strukturert i årene framover, forteller, formidler May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for miljø og bærekraft i PostNord i meldingen. 

Hun understreker at samarbeidet med andre, spesielt transportørene, er avgjørende for å nå målet. PostNord Norge har mange egne biler og egenansatte som kjører for dem. Like fullt er logistikkbransjen en bransje der underleverandører spiller en stor rolle.

– Arbeidet med utskiftningen av egen bilpark går bra i egen regi, men vi er helt avhengig av å få med underleverandørene våre. De må også omstille seg. Det blir det viktigste arbeidet fremover.

- Nå gjelder det å få med transportørene, som selvsagt innser at fossile kjøretøy må skiftes ut. Transportørene ønsker å være med på det grønne skiftet, og ser at det også styrker egen bedrift å omstille seg. For transportørene handler det om investeringskostnader som skal tas til rett tid, samt forutsigbarhet i kjøringen. Her må PostNord tilrettelegge med riktige incentiver, og være en samarbeidspartner og tilrettelegger så godt vi kan, legger hun til.

Hun påpeker at mange må dra i samme ende av tauet for å dra i land energiomstillingen i veitransporten de neste årene.

– Vi kan ikke bli bærekraftige på egenhånd. Derfor er vi med i forskningsprosjekter og inngår strategiske samarbeidsavtaler med andre selskaper som ønsker et grønt skifte. Blant annet har vi tidligere inngått et samarbeide med Eviny, som etablerer ladestasjoner på våre terminaler. Med snart 130 elektriske kjøretøy er det et stort behov for lading. Det er ikke tilstrekkelig med lading på egne terminaler. Fremover vil vi også trenge lading langs vei, og her er det viktig at hele bransjen står sammen, sier hun.

Powered by Labrador CMS