Grønn og smart returordning for trevirke
Grønt Punkt og SmartRetur skal sørge for spring av trevirke.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Veldig mye trevirke har manglet sporing av sitt kretsløp, men nå inngår Grønt Punkt Norge og landets største aktør innen returlogistikk av paller, SmartRetur, et strategisk samarbeid. Dette betyr at Grønt Punkt Norge fra og med i år vil rapportere materialgjenvinning av lastebærere av tre, på vegne av alle sine medlemmer som benytter SmartReturs system, opplyser Grønt Punkt i en pressemelding.
For norske bedrifter som tar sitt produsentansvar hos Grønt Punkt Norge betyr dette at de kollektivt gjør rede for sitt trevirke, og dermed oppfyller det myndighetskrav rundt bruk og gjenbruk av trevirke som for mange er ukjent.
- Vi ser stadig etter nye og bedre løsninger som vil gjøre at våre medlemmer tar bredere miljøansvar og samtidig sparer penger med gjenbruk, og med SmartReturs kapasitet, erfaring og fokus, er dette et godt valg for medlemmene, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Ambisjonen er å tilby et landsdekkende nettverk med innlevering og henting av lastebærere i tre. Dette vil gi et system med en kombinasjon av fysisk nettverk og reparasjon, og et digitalt register som holder orden på saldo og rapportering. På den måten blir det enklere og billigere for norske bedrifter å returnere, enn å kaste.
- Vår forretningside er å levere smarte løsninger for kundene og miljøet, så dette er en naturlig konsekvens av å være fremoverlent. Grønt Punkt Norge har verdifull erfaring med returordninger for andre emballasjetyper fra næringslivet, så det var helt naturlig for oss å gjøre dette sammen med dem, sier konsernsjef i SmartRetur, Søren Eriksen.
SmartRetur er et norskeid selskap med virksomheter i Norge, Sverige og Danmark, og er markedsledende på returlogistikk av trepaller i Skandinavia hvor 9 millioner enheter går gjennom deres system årlig. De skal fysisk hjelpe bedriftene med innsamling og dermed gjenbruk og foredling, slik at Grønt Punkt Norge på vegne av de enkelte bedriftene kan rapportere på satte myndighetskrav.
Dette er stort skritt fremover for miljøet og for en mer effektiv logistikk for norske bedrifter. Og det som er bra for våre medlemsbedrifter, skal også være bra for miljøet, avslutter Røine.