Containerbyen Orkanger
Transport- og logistikknæringen trorOrkanger Containerhavn seiler opp til å blien av Norges viktigste containerhavner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
1. juli fikk Orkanger bystatus og ble Sør-Trøndelags tredje by.
Livskraftig
Dette vil trekke til seg ledende norske og internasjonale handels- og næringsaktører. Containerhavnen, mener mange, er beste vekstgrunnlag for at Orkanger skal bli en stor og livskraftig småby.
Ny havneby
Transportører på både vei og sjø støtter utviklingen av havnekapasiteten i den nye havnebyen. Havneutbyggingen er også et viktig bidrag i den nasjonale satsingen på å få mer gods over fra vei til sjø.
En utbygging av containerhavnen på Orkanger vil generere en økning på mellom 50.000 og 100.000 lastebiler i året.
Ordfører Gunnar H. Lysholm i Orkdal er en god støttespiller for Trondheim Havn som ønsker seg Orkanger i en sentral regional rolle. Ønsket er å utvikle havnen til en konkurransedyktig container- og ro/ro-havn for både stykkgods og industrigods.
Orkanger Havn er en del av Trondheim Havn IKS som planlegger en utbygging på over 200 dekar. Dette er et område for både lager- og logistikktjenester med en årlig håndteringskapasitet på 100.000 TEU.
Fylles med containere
Orkdal-ordføreren er godt fornøyd med at Orkanger Havn seiler opp til å bli Midt-Norges nye regionhavn for containergods, 35 kilometer sørvest for trønderhovedstaden.
Lysholm ser gjerne at Orkanger Havn fylles med containere og at havnen blir lagerplass for hele Midt-Norge.
Det innebærer containerstuffing, lagring og cross-docking og fasiliteter som logistikkhotell, trailerparkering, vaskehall for trailere og kontorbygg.
Samarbeid
Orkanger Havn trenger kostnadseffektivt samarbeid med både rederier og speditører, så vel som med transportører og distributører om en effektiv dør-dør transport. Rederiet NCL har allerede hyppige avganger fra Orkanger.