Lanserer verdens første hybride frakteskip
Statsminister Erna Solberg besøkte nylig lasteskipet «Hagland Captain», et av verdens første lasteskip som er bygget om fra å gå på diesel til batterihybrid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det ombygde bulkskipet er et samarbeid mellom Hagland Shipping og vareeier NOAH. Ombyggingen vil kutte NOX-utslippene med 90 prosent noe som tilsvarer 84.000 personbiler.
Hagland Captain er bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri, som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO₂-kutt.
– En mal for andre
– Dette er en ny måte å tenke industrisamarbeid og skipstrafikk. Det finnes omtrent 5.000 skip i verden i dette segmentet, og dette skipet er det første av disse og har blitt en mal for senere nybygg med batterihybrid. Det har vært krevende både teknisk og økonomisk å være først ute, men når skipet nå er i drift, og teknologien fungerer, er det all grunn til å feire, sier COO i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen på Norges Rederiforbunds nettsted, rederi.no.
Rederiforbundets opplyser at deres medlemmer har vedtatt en ambisiøs klimastrategi og har forpliktet seg til å nå målet om klimanøytral flåte innen 2050. Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet, sier ombygging av eksisterende skip og innfasing av ny grønn teknologi, er helt i tråd med hvordan næringen må jobbe for å nå målene.
– Et godt eksempel
– Arbeidet med å kutte utslippene fra skipsfarten, er et langsiktig arbeid og må skje i nært samarbeid med kunder og finansieringskilder. At Hagland og NOAH har gått sammen om å bygge om et frakteskip fra diesel til batterihybrid, er et godt eksempel på hvordan utslippene gradvis reduseres også på eksisterende skip. Det er et helt avgjørende skritt på veien mot en utslippsfri flåte innen 2050, påpeker Solberg.
-Dette er verdens første plug-in hybrid bulkskip, og er et prakteksempel på en ny teknologi, som er nødvendig inntil vi finner andre nullutslippsløsninger, sa statsminister Erna Solberg da hun besøkte skipet ved Oslo Havn fredag 3. september
Norsk teknologi
Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi. Det er Wärtsilä på Stord og Los Elektro på Bømlo, som har levert teknologien. Prosjektet får støtte fra NOX-fondet.
Ifølge Rederiforbundet skal NOAH bruke hybridskipet til å frakte masser fra byggeprosjekter og uorganisk avfall fra industrien til Langøya utenfor Holmestrand. Her gjenbrukes massene i gjenoppbyggingen av de tidligere kalksteinsbruddene.
Miljøbesparende
Den nye fremdriftsløsningen vil redusere NOX-utslippene med 85–90 prosent, noe som tilsvarer utslippene fra 84.000 biler pr. år. Diesel-bruk og CO₂-utslipp reduseres med opptil 20 prosent. Sammenliknet med eldre skip som skal fases ut, har batterihybriden opp mot 40 prosent mindre CO₂-utslipp.
– For oss i NOAH, er det viktig å minske fotavtrykket og være en pådriver for utslippskutt langs hele verdikjeden. Batterihybriden innleder et nytt kapittel, når det gjelder kutt i utslipp fra transport i industrien og skaleringsmulighetene er gode, sier konsernsjef i NOAH Anders Lægreid.