Havneledelsen kan stå rakrygget
Leder i Kristiansand havnestyre, Pål Harv (H), mener det trengs klarere regler for pengebruk i tilknytning til alkoholregninger og reiser.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han mener samtidig at det ikke er kommet fram noe som gir grunn til at parhestene Halvard Aglen og Thomas Granfeldt, henholdsvis havnedirektør og ass. havnedirektør i Kristiansand, ikke skal kunne stå rakrygget.
I søkelyset
Agder kommunerevisjon har gått gjennom en rekke forhold i Kristiansand Havn etter at reiser og restaurantregninger ble tema på et havnestyremøte i oktober. Klarere regler for reising og for bruk av alkohol er to av forholdene revisjonen tar opp i et brev de nå har sendt til Kristiansand havn.
– Det står ikke noe her som gjør at vi ikke kan stå rakrygget, men vi må samtidig ta innover oss at vi er kommunal virksomhet. Vi må opptre med nøkternhet, sa havnestyrets leder Pål Harv (H) i et møte i havnestyret denne uken.
Ifølge Fædrelandsvennen kom det i samme havnestyre fram at havna trolig passerer 100 mill. kroner i inntekter i 2016. Harv mener det viser at markedsføringsarbeidet har effekt.
– Bak de tallene ligger det markedsmessig jobbing og jobbing med kunder. Og det innebærer reising og representasjon, sa Harv.
Ifølge Fædrelandsvennen er havnas reiser dyrere enn reisene til andre kommunalt ansatte. Havna har også høyere utgifter til representasjon.
Revisjonen skriver i sitt brev at Kristiansand havn bør følge kommunens regler når det gjelder bruk av alkohol ved sammenkomster.
Effektiv forretningsvirksomhet
Ass. havnedirektør Thomas Granfeldt foretar de fleste reisene i havnas ledelse. Han sier de kun flyr business på lengre reiser og at de planlegger dem godt for å få så lave priser som mulig.
– Vi lider ikke noen nød, men lever heller ikke overdådig. Vi driver forretningsvirksomhet der over 90 prosent av kundene våre er internasjonale, og vi ønsker å være der kundene våre er, sier Granfeldt til Fædrelandsvennen.
I fjor gjennomførte han seks turer utenfor Europa der den dyreste var en cruisemesse i Miami som kostet til sammen 65.802 kroner.
Granfeldt sier at de reiser på fridager og legger inn andre møter på reisene for å unngå unødige turer.
– 20.000 kroner er isolert sett mye. Men når vi for eksempel tar en ekstra dag og besøker havneterminalen i New York, for å sikre transportene til VOSS vann på vei til oljemessa i Houston, får vi gjort mye mer enn det som er hovedmålet med reisen, sier Granfeldt.
Han legger til at de har redusert deltakelsen på messa på grunn av kostnadene. Samtidig opplyser han at en avtale om et cruiseanløp gir mellom 50.000 - 100.000 kroner i ekstra inntekter til havna. I tillegg kommer penger som turistene legger igjen.
Se til andre havner
Havnedirektør Halvard Aglen mener det er liten grunn til å sette så stort fokus på reiseregningene.
– Det er bare å ta en ringerunde til samtlige havner og høre hva de betaler. Vi er med i et cruisenettverk, bor på de samme hotellene, har møter på de samme plassene og bygger ut en stand og det koster mye penger. Der møter vi våre kunder. Det vi får tilbake er anløp av cruiseskip, så vi tar inn hundregangen for de utleggene vi har til reisen, sier Aglen.