Effektive hjelpesendinger med håndterminaler
Opp mot 15 millioner mennesker får raskere hjelp takket være håndterminaler fra Intermec.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
World Vision er en global hjelpeorganisasjon som støtter rundt 12-15 millioner mennesker i året i områder som er rammet av fattigdom eller katastrofer. Organisasjonen har redusert prosesstiden for hjelpedistribusjon med opp til 90 prosent, ved å benytte håndterminalene CN50 til Intermec i kombinasjon med sitt eget programvaresystem LMMS.
Otto Farkas, seniorrådgiver for Innovation & Partnering hos World Vision befant seg på en flyplass, da han fikk ideen om å benytte håndterminaler i feltarbeidet.
– Under en av mine reiser la jeg merke til hvordan flyplasspersonalet organiserte passasjerene via mobile løsninger og strekkoder, sier Farkas. Vi burde benytte samme type teknikk i vårt arbeid, tenkte jeg da.
I stedet for å benytte manuelle systemer til å registrere arbeidet tok World Vision i bruk Intermec CN50, en håndterminal som er motstandsdyktig mot vann og støt og gjør det mulig å skanne ID-kortene til bistandsmottagerne, kombinert med programvaren LMMS (Last Mile Mobile Systems). Systemet lagde en mer effektiv måte å kontrollere på i sanntid at mottagerne har fått riktig hjelp og i riktig mengde.
Med den nye arbeidsmåten kan en bistandsarbeider hjelpe 1000 husholdninger per arbeidsdag, noe som tidligere kunne ta en hel uke å gjennomføre. Ventetiden for bistandsmottagerne er dermed forkortet fra en hel dag til 2-3 timer.
– Teknikken vil ikke eliminere de bakenforliggende årsakene til menneskelig lidelse og nød, men det gjør det mulig for oss å være mye mer effektive i vår virksomhet, sier Jay Narhan, gruppeleder for Applied Technology & Product Development hos World Vision.
– Kameraene på CN50 til Intermec hjelper oss til å identifisere våre mottagere bedre. Sammen med den lange levetiden på batteriene og at enhetene er motstandsdyktige mot støt, har CN50 alt vi trenger i én bekvem løsning.
Resultatet i korthet:
• Redusert prosesstid. World Vision sparer minst 50 prosent i prosesstid og opp til 90 prosent ved fortsatt bruk.
• Raskere identifisering. Intermec og LMMS bidrar til at tiden det tar å identifisere bistandsmottagerne er redusert med 60 prosent.
• Kortere behandlingstid. En person kan hjelpe 1 000 husholdninger i løpet av en arbeidsdag, noe som tidligere tok mer enn en hel uke.
• Kortere ventetid for bistandsmottagerne. Ventetiden til mottagerne er redusert fra en hel dag til 2-3 timer.