Rekord for Ådalen
SOLID VEKST: Den norske leverandøren av Hangcha-trucker leverte hele 120 maskiner i mars.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ådalen Truck i Sarpsborg har de siste årene hatt suksess med salg av Hangcha-trucker. I fjor solgte selskapet hele 493 nye maskiner av det kinesiske truckmerket, som ifølge Forklift Certification, er den niende største truckprodusenten i verden.
Rekorden fra 2020 lever farlig i 2021, for bare i mars leverte Ådalen 120 nye trucker til sine kunder.
- Det er definitivt rekord for en måned. Det er ikke mange år siden vi hadde som mål å selge fire trucker i måneden, sier daglig leder Ørjan Ådalen.
At det ble levert så mye som 120 trucker i mars, lyver litt om salget, fordi leveransene er avhengig av når Ådalen får trucker levert. Blant annet ble januar en litt svakere måned enn vanlig.
- Men det er ikke bare det at mange bestillinger er samlet opp, salget har også vært meg bra så langt i år, sier Ådalen.
Forsiktig budsjett
Han forteller at salgsmålet for 2021 er satt til 570 maskiner, altså en litt forsiktig økning sammenlignet med tidligere år.
- Vi har budsjettert litt forsiktig på grunn av pandemisituasjonen, men starten på året tyder på at vi ikke hadde trengt å være det.
En av kundene som nettopp har fått levert sine Hangcha-maskiner, er en Aviator Airport Alliance som driver med handling på ti lufthavner i Norge, samt i Sverige, Danmark og Finland. For Åge Landsem hos Aviator var det viktig å ha en pålitelig og prisgunstig truck.
- Vi har ofte tyngre kolli på hundre kg som sendes, men det er sjelden mer enn ett kolli. Dermed får vi får et veldig lavt forbruk på trucken. Da er Ådalen uten tvil konkurransedyktig på pris, sier Lansem til MT.
- Lett å bruke
Han har flere Hangcha-maskiner i truckparken fra før, så han vet hva han får.
- Ådalen tilbyr oss en enkelt truck som er lett å bruke, sier Landsem.
Også i handlingbransjen har de elektriske maskinene gjort sitt inntog, og truckene Aviator nå har fått har batteri og ikke forbrenningsmotor.
- Alle typer trucker vi har behov for, får du kjøpt med batteri. Det betyr også lavere vedlikeholdskostnader og bedre arbeidsmiljø, sier Landsem.
Ådalens er også en tydelig dreining fra diesel og over på batteritrucker, og Hangcha og Ådalen skal i løpet av året gjør et litiumfremstøt.
- Hangcha satser ekstremt på litium nå, og vi får et premiumsegment med litiumtrucker der det meste er oppgradert. Både hastighet, ladehastighet, hev/senk og komfort, alt er bedret. Vi mener at disse truckene kan går ett inn å konkurrere i tungindustrimarkedet, sier Ørjan Ådalen.