TRANSPORTER: Modellen som i en årrekke var "Norges mest populære arbeidsplass på 4 hjul" er tilbake i ny versjon, kan den igjen erobre registreringstoppen?

Nye Transporter bestillingsklar

TOPP: Nye Volkswagen Transporter nærmer seg og nå er prisene og bestillingslistene klare. 

Volkswagen Transporter har ligget på pallplass i uoverskuelige tider og i årene 2011 til 2021 var den en ubestridt ener på registrerings statistikken. Kan nye Transporter igjen overta tronen som Norges mestselgende varebil, eller vil lillebror ID. Buzz fortsette å regjere på toppen av tronen, nå når Volkswagen åpner for bestilling av nye Volkswagen Transporter.

Flere drivlinjer

Bilen som nå kommer får høyere nyttelast, større lasterom, høyere hengervekt og etter hvert vil den også komme i en elektrisk versjon. Når salget nå starter er det med en innstegspris på 523.900,- (eks. MVA., levert Oslo), for en bil som importøren forteller at er godt utstyrt.

Syvende generasjon

NYBAKT: Nylig overtok Eirik Irgens Kristoffersen direktør-stolen for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Syvende generasjon Volkswagen Transporter hadde verdenspremiere i Hannover i september, og interessen er stor i markedet for bilen som gjennom generasjoner har definert hva et nyttekjøretøy skal være.

- Volkswagen Transporter er et fullblods nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden. Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatet for varebiler i Norge, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

- Om det er ombygg eller innredninger, så har vi trygge, gode og mer enn konkurransedyktige løsninger for dette i egen kjede, fortsetter Irgens Kristoffersen.

Varianter

VARIANTER: Interiøret i en Pan Americana.

Nye Transporter vil tilbys i flere utstyrsversjoner med en fra-pris på 523.900, - eks. MVA, levert i Oslo. Dette inkluderer mye utstyr som en del av standardutrustningen. 

Disse versjonene har startpris fra: 

Transporter – kroner 523.900,-
Transporter Pluss – kroner 617.900,-
Transporter PanAmericana – kroner 654.200,-
Transporter Exclusive – kroner 677.553,-

- Vi forventer at etterspørselen blir aller størst etter Transporter Pluss med 150 hk 4MOTION og automatgir. Den er godt utstyrt som standard, basert på vår erfaring om kundenes behov og ønsker, og er veldig attraktivt priset, sier Irgens Kristoffersen. 

Transporter Pluss inkluderer blant annet følgende utstyr: Førerassistentpakke Premium, skyvedører begge sider med vindu i høyre skyvedør, tilhengerfeste, parkeringsvarmer med fjernkontroll, adaptiv cruisekontroll, tregulv i varerom med skinner for å sikre last, oppvarmet multifunksjonsratt i kunstskinn og ryggekamera. 

STØRRE: Varerommet blir større og nyttelasten høyere i nye Transporter.

Stort utvalg

Bilen leveres i ulike varianter med dieselmotor, og for første gang kommer den også i elektrisk utgave. Nye Transporter leveres i kort og lang utgave, og begge varianter vil etter hvert kunne bestilles med høyt tak. Den korteste utgaven er 5.050 millimeter lang og 2.032 millimeter bred, mens den lange utgaven er 400 millimeter lenger. Bilen har dermed vokst både i bredde og lengde, og har lengre akselavstand enn forgjengeren, noe som gir seg gode utslag i lastekapasitet. Med forbrenningsmotor kan Transporter laste inntil 1,33 tonn, og den korte versjonen av bilen rommer 5,8 m3 i varerommet. Transporter kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke. Hengervekten er også økt til inntil 2,8 tonn. 

Senere vil Transporter også bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin.

HIT: Kombinasjonen 4MOTION og automatgir har vært avgjørende for suksessen Transporter har hatt i en årrekke.

Automatgir og firehjulstrekk

Transporter med forbrenningsmotor er utstyrt med en 2,0 liters dieselmotor, hvor kundene kan velge mellom effekt på 110, 150 eller 170 hestekrefter. Det minste motoralternativet leveres med manuelt gir, mens de øvrige utgavene leveres med automatgir og 4MOTION firehjulstrekk, som har vært ett av fortrinnene Volkswagen har hatt. 

Den elektriske drivlinjen "e-Transporter", vil få et batteri på 83 kWh (brutto), og leveres med enten 218 eller 286 hestekrefter. e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, så vil bilen komme med 4MOTION firehjulstrekk på et senere tidspunkt.

De første Volkswagen Transporter i ny utgave ankommer norske forhandlere, og deretter kunder, fra uke 9. Med nye Transporter er hele modellporteføljen til Volkswagen Nyttekjøretøy blitt oppdatert.

Powered by Labrador CMS