Leverer første på gass
VESTBY: TIP Trailer startet for ett år siden med utleie og leasing også av lastebiler. Nå har de levert de første fem bilene med alternativ drivlinje til Harlem Solutions.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var etter oppkjøpet av PEMA for ett år siden at også lastebiler ble en del av sortimentet til TIP Trailer Services.
Harlem Solutions skal nå bytte til sammen 12 av sine 34 biler. Etter å ha kjørt en trekkvogn og en krokbil på gass fra Volvo, tar de nå steget over på flere gassbiler. Fem av de 12 nye Volvo-ene som skal settes i trafikk de neste ukene, skal kjøre på klimavennlig flytende biogass.
Ny løsning
Tidligere har Harlem leaset biler og hengere separat. Nå velger de en mer helhetlig avtale med TIP. Den dekker også serviceavtale og dekk i tillegg til selve bilen og hengeren.
– For oss er dette en avtale som gir veldig forutsigbare kostnader. I tillegg er det en mer komplett avtale som gir oss større fleksibilitet, sier Dag Harlem. Alle de nye bilene er Volvo FH trekkvogner, og samtlige skal gå på Volvos egen gullavtale.
Coop Norge er den største enkeltkunden til Harlem Solutions, og de ønsker seg også mer klimavennlig transport. Så langt har infrastrukturen og antall fyllestasjoner vært den største utfordringen for å ta i bruk biler på flytende gass.
Gode erfaringer
– Vi har meget gode erfaringer med de to gassbilene fra Volvo vi allerede har. Det har ikke vært noe mer tull med dem enn resten av bilparken vår, sier Dag Harlem.
De fem nye gassbilene skal gå i matdistribusjon fra Coops hovedlager på Gardermoen til alle Coop-butikker i gamle Buskerud, Vestfold og Telemark. Dermed vil de nye bilene i stor grad passere begge de to eksisterende fyllestasjonene for LBG på Furuset i Oslo og Borgeskogen i Vestfold. Det jobbes også med en fyllestasjon ved Gardermoen.
Ønsker å dreie
Harlem Solutions ønsker å dreie en stadig større andel av sin bilpark over på lastebiler med gassmotor. Det er etter Dag Harlems mening den enkleste og eneste reelle måten å redusere klimaavtrykket som er tilgjengelig i dag.
Selv om han nå velger å bytte over til flere gassbiler så velger han at de resterende sju som skal byttes ut nå fortsatt skal kjøre på diesel. Men Harlem velger å gå ned på motorstørrelse fra 540 hestekrefter til Volvos nye 500TC-motor.
Godt fornøyd
Kim Christensen i TIP er også svært godt fornøyd med leveransen av de 12 nye bilene til Harlem Solutions. De fem gassbilene er de første TIP leverer med alternativ drivlinje.
– Vi kan nå levere alle alternative drivlinjer på lastebiler og det gjelder også elektriske lastebiler, sier Christensen. TIP har sentrale avtaler med alle de store produsentene og skaffer det kunden måtte ønske. Enten det er bil eller henger.
– I bunnen tilbyr vi i TIP finansielle tjenester, og setter en restverdi på produktet. Det som skiller oss fra tradisjonelle utleie- og leasingselskaper er at vi kan tilby totale pakker til kundene, sier Kim Christensen.
Stort nettverk
TIP Trailer Services er representert i 18 land i Europa i tillegg til Canada hvor selskapet hadde sitt utspring på 60-tallet. Etter oppkjøpet av Pema i fjor har TIP til sammen 130.000 enheter.
Det norske markedet skiller seg ut fra resten av Europa på flere måter. Den viktigste forskjellen er at i Norge er 60 prosent av det TIP har ute hos kunder kjøl/frys semier. Det er Krone og Schmitz Cargobull som er de to desidert største leverandørene til TIP for det norske markedet.