ÅRETS VINNER: Mercedes-Benz ble soleklar vinner som «Truck Of The Year 2020». Stig Madsen er den første i Norge som fikk den nye modellen.Han kjører helt ytterst i Lofoten tre ganger i uka.

Stig var først i Norge

Da toppsjefene i Daimler kunne motta trofeet som det synlige beviset på at Mercedes-Benz Actros er «Truck Of The Year 2020», hadde Stig Madsen fra Harstad allerede kjørt 25.000 km med sin nye stjerne.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For 46-åringen, som jobber for ServiceNord Engros AS i Harstad som eier bilen, var den første i Norge som fikk levert nye Actros. Tidligere i år fikk de også to nye Actros’er av den forrige generasjonen. I tillegg har de både Scania og Volvo i bilparken.

Hver uke kjører Stig Madsen tre turer ut de smale, svingete og kuperte veiene fra Harstad til ytterst i Lofoten for å levere matvarer til restauranter, cafeer, sykehjem og andre profesjonelle kunder.

Stig Madsen tok i bruk den nye bilen i begynnelsen av september. Siden det har den rullet de tre ukentlige turene utover Lofoten med en sjåfør med det bredeste smilet på de breddegradene.

Mercedes-mann

Stig er en sann Mercedes-Benz-entusiast. Da han begynte for ServiceNord Engros for 17 år siden, gikk det ikke så mange årene før han begynte å kjøre nettopp Mercedes-Benz Actros. Riktignok en bil som allerede den gangen var noen år, men Stig likte den.

Etter det kjørte han forskjellige merker, men da han og sjefen Jørn Johansen begynte å diskutere bilbytte i 2011, mer enn ymtet Stig Madsen at han helst ville prøve Actros igjen.

Siden har det bare vært ett merke for Stig Madsen. Da han fikk nybilen i september 2019, parkerte han en tre år gammel Actros av forrige generasjon.

Stor forbedring

Selv om motor og drivlinjen på den gamle og den nye bilen er lik, mener han hele kjøreopplevelsen er helt annerledes på den nye. Helheten med de nye kameraene og skjermene som har erstattet de tradisjonelle speilene, sammen med det nye dashbordet hvor all informasjon og funksjoner vises på to store skjermer, sørger for det.

- Særlig kameraene er fantastiske. På gamlebilen måtte jeg ut å vaske speilene hver dag når jeg parkerte. Så langt har jeg bare tatt kameraene når jeg har vaska bilen, sier Stig Madsen. Også det at speilene legger seg ut så du ser bakenden på hengeren hele tiden, er en stor fordel på svingete veier. Han er heller ikke så plaget av verken midnattssola eller fullt lys fra bilene som kommer kjørende bak han lenger. Eneste minus med det nye speilsystemet er blafringen som oppstår når det ligger biler med LED-lys bak.

Forseggjort

Bilen han kjører, har det aller meste av utstyr og finesser han ønsket seg. Han har to overnattinger i uken i bilen, og det er god plass i Gigaspace-hytta.

Passasjerstolen er byttet med en stol som er det nærmeste du kommer en Stressless i en lastebil. Siden den er trukket nesten helt tilbake til bakveggen i hytta, blir det god plass å bevege seg på.

I tillegg har bilen Mercedes- Benz' største motor på 625 hestekrefter. Med lang akselavstand og totallengde på nesten 12 meter, blir kjørekomforten ypperlig.

Mulighet for forbedringer

Selv om han er fornøyd med det aller meste ved den nye bilen, er det noen småting han gjerne skulle ha gjort noe med.

For eksempel å kunne se hvor mye trykk det er på de forskjellige akslingene når han lastoverfører for å komme seg frem. Den informasjonen blir borte når bilen ruller. På gamlebilen var det synlig hele tiden.

Utvikling

- De sier dette er en bil som fortsatt er under utvikling. Det aller meste som bør rettes på, er software som kan rettes i etterkant, sier Stig Madsen. Ryktene sier at det kommer en stor software-oppgradering med det aller første. Det vil forhåpentlig løse de fleste småirritasjonene.

For dialogen både med selger og verkstedet hos forhandleren Salminen i Harstad er svært god. At de ligger bare rett over veien for ServiceNord-terminalen i Harstad gjør også logistikken enklere.

Mange leveringer

Mercedes-Benz Actros 2563’en som Stig Madsen kjører, er egentlig en distribusjonsbil. Skapet på bilen rommer 42 paller hvis alle bommene i både kjøl- og frys-delen brukes. I tillegg har han en tralle som brukes ved behov.

- Det er veldig stor forskjell på volumet avhengig av sesong. Jo flere turister det er i Lofoten, jo flere paller er det. I de travleste sommermånedene må vi spe på med en ekstra bil, sier Madsen. Men det blir stadig flere turister som finner veien til Lofoten også i vintermånedene.

I lavsesongen fra september til påske, er han innom 25 steder og leverer matvarer. Når det drar seg til høysesong, øker det antallet til 35 og mer til. I tillegg til de profesjonelle kjøkkenene leverer de også frukt og grønt til matbutikk-kjeden Bunnpris. Han har kjørt ruta til Lofoten fast siden 2006.

ServiceNord Engros har elleve lastebiler som tilbakelegger 1,2 millioner kilometer på nordnorske veier hvert år. De distribuerer matvarer helt fra Harstad til Alta. Den lengste ruta til Finnmark er 250 mil og tar en uke. På det jevne kjøres det ut mellom 1000 og 1300 paller i uka fra det 6000 kvadratmeter store lageret i Harstad.

KOMFORT: Det er mørkt store deler av året når Stig Madsen er på jobb. Med skjermer i stedet for speil mener han det gir bedre oversikt, og han blir mindre sliten.Han kjører helt ytterst i Lofoten tre ganger i uka.
MØKKAVÆR: Det er store variasjoner i været i Lofoten, og det skifter i løpet av bare minutter.
35 LEVERINGER: Opp i 35 leveringer har Stig Madsen på hver runde i Lofoten for ServiceNord Engros i høysesong.
LOFOTEN: Tre ganger i uka kjører Stig Madsen over broen inne i havna i Svolvær.Han kjører helt ytterst i Lofoten tre ganger i uka.
Powered by Labrador CMS