Elektrisk terminaltraktor fra Volvo
Volvo Penta har utstyrt en terminaltraktor med elektrisk drivlinje.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under shipping- og havneutstillingen TOC Europe i Rotterdam denne uken, stiller Volvo Penta ut en terminaltraktor med elektrisk drivlinje. Volvo Penta har bygget om terminaltraktoren til elektrisk drift ved å bruke teknologi som i dag finnes i Volvos elektriske lastebiler og busser.
- Vi søker etter bærekraftige energiløsninger ikke bare fra et miljøstandpunkt, men også fra et økonomisk ett, sier Peter Granqvist, teknologidirektør (CTO) i Volvo Penta.
- Vi ser at enkelte elektriske løsninger er kommet til et punkt der de gir en lavere totalkostnad enn dieselmotorer. Materialhåndtering er et lovende segment for elektrifisering takket være høy utnyttelse av maskinen og bedre tilgjengelighet til lading. Vi ønsket derfor å lage et dugelighetsbevis i dette segmentet for å få tilbakemeldinger fra markedet til videre utvikling, sier Granqvist.
Neste skritt for Volvo Penta vil nå være å lage elektriske drivlinjer for ulike produsenter.