128 millioner kroner i potten

Kystverket støtter havner som satser på grønn og effektiv logistikk.

Publisert Sist oppdatert

Forskjell mellom infrastruktur og superstruktur

  • Havneinfrastruktur refererer til de grunnleggende, permanente strukturer og anlegg som danner fundamentet for en havn. Dette inkluderer kaier og brygger, mudring, tilkomstinfrastruktur (veier, jernbanespor) og bølgebrytere og moloer.
  • Havnesuperstruktur refererer til de anlegg og utstyr som er installert oppå infrastrukturen for å muliggjøre spesifikke operasjoner i havnen. Eksempler er kraner, lagre/terminaler, containerhåndteringsutstyr, administrative bygg. etc. 

Norske havner har nå muligheten til å søke om støtte til prosjekter som gir bedre logistikk og miljøgevinster, ifølge en pressemelding fra Kystverket. Regjeringen har satt av 128 millioner kroner i statsbudsjettet for 2025, og søknadsfristen er allerede 26. februar.

– Konkurransen er stor, og vi støtter prosjektene som gir de beste effektene sett opp mot støttebeløpet, sier seniorrådgiver Øyvind Sandbakk i Kystverket. Han oppfordrer søkerne til å inkludere grundige beregninger av tiltakene, og tilbyr veiledning i søknadsprosessen.

Tilskuddet kan delfinansiere prosjekter innen havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur og mudring, men ikke havnesuperstruktur (se faktaboks). Tidligere har ordningen støttet blant annet etablering og oppgradering av kaier, tilgangsinfrastruktur som veier og ramper, samt digitalisering.

For å imøtekomme utfordringer med tidsrammer er det nå satt utvidede frister. Ettårige prosjekter kan ferdigstilles innen utgangen av 2026, mens toårige prosjekter får tid til slutten av 2027. 

– Dette gir søkerne bedre tid til planlegging og gjennomføring, forklarer avdelingsdirektør Sven Martin Tønnessen.

Ordningen har hatt stor betydning for havnene, med klare klima- og miljøgevinster som resultat. 

– Vi håper på mange gjennomarbeidede søknader, sier Sandbakk. For mer informasjon, se Kystverkets nettside.

Powered by Labrador CMS