Oslo Losse- og Lastekontor konkurs

Tjenestene ved Oslo Losse- og Lastekontor (OLLK) er opphørt.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det var ingen annen utvei enn å si opp 20 ansatte for at selskapet skulle gå i balanse. Arbeiderne krevde imidlertid å stå i stillingene. Da var begjæring om konkurs eneste løsning, sier daglig leder Oluf M. Mohn.

Mohn forteller at han nå søker dialog med blant andre Norges Transportarbeider Forbund (NTF) om samarbeid for eventuell ny virksomhet.

– Det er så absolutt behov for laste- og lossekontor i Oslo Havn. Men en ny virksomhet forutsetter fornuftige avtaler som står i forhold til hovedstadshavnens produksjon og virksomhet, understreker Mohn.

OLLK servet blant andre fergeselskapene Color Line, DFDS og Stena Line, bilimportøren Møller, kornimportøren Unicorn, Celsa Armeringsstål og Norsteve Filipstad.

Oslo Bryggearbeideres Forening tilbyr imidlertid fortsatt havneservicen som før.

Som kjent har den tyrkiske operatøren Yilport fått eksklusiv rett til containerterminalene i Oslo.

Presset situasjon

Havnearbeidere i Oslo har levd med et oppsigelsesvarsel hengende over seg tidligere på grunn av dårlig økonomi ved Oslo Losse- og Lastekontor i flere år. Situasjonen for OLLK utviklet seg til det positive. For et års tid siden økte oppdragsmengden og den økonomiske situasjonen ble ikke lenger så presset.

Det ble imidlertid ny spenning etter at operatøren Yilport tok over container-trafikken i Oslo Havn.

I tillegg ble GC Rieber Salt som disponerer terminal på Sjursøya det første selskapet som droppet losse- og lastearbeidere, etter en dom i Arbeidsretten hvor det gis anledning til å bruke egne terminalarbeidere til å laste og losse skip.

Operatører i norske havner vil nå gradvis tilpasse seg denne dommen.

Oppløsning

Oslo losse- og lastekontor ble opprettet av Dampskibsexpeditørernes Forening og Oslo Bryggearbeideres Forening i 1947. Det ble arbeidet akkord frem til 1978 da Rammeavtale om fastlønnssystem ble innført på landsbasis.

Oslo losse- og lastekontor var et arbeidsformidlingskontor for all lossing og lasting av skip i Oslo Havn.

Styret har bestått av Knud Vang Nielsen (styreleder), Oslo Container Terminal AS, Hanne Kjeksli, Bring Warehousing AS, Stig Skaug, Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen, Oslo Bryggearbeideres Forening, Marianne Hagen, DFDS Seaways AS, Turid Nordmo Skauen, Håkull AS, Marit Vårdal (vara), Maersk Norge AS, Thorstein Eriksen (vara), Oslo Bryggearbeideres Forening.

 

Powered by Labrador CMS