Ingen havnestreik
Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport kom til enighet etter 12 timers megling på overtid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Partene er kommet til enighet i havneoppgjøret. Dermed blir det ikke streik blant 292 losse- og lastearbeidere i 21 norske havner.
Meglingen endte med positivt resultat som begge parter er fornøyd med, selv om det var en viss skuffelse å spore hos begge parter.
Egen utdanning for fagarbeidere er noe av det enigheten handler om.
- Det har vært en svært krevende og langvarig mekling. Vi mener at vi har oppnådd et akseptabelt resultat. Timelønnen har økt med kr. 0,75 per time, sier adm. direktør Tom Rune Nilsen i NHO Logistikk og Transport
- Det har vært ei svært komplisert mekling, men alt i alt har vi fått fram forlag til nye overenskomster som forhandlingsutvalget enstemmig anbefaler, sier NTFs for handlingsleder, 2. nestleder Terje Samuelsen.
- Vi har i avtalene fått inn viktige bestemmelser knyttet til kompetanseutvikling og HMS. Dette vil sikre at losse- og lastearbeidere vil kunne få god opplæring og utdanning. Partene skal nå jobbe med å utvikle en tilleggsmodul for losse- og lastearbeidere i logistikkfaget som er tilpasset losse- og lastefaget, sier Samuelsen.
- Det skal nå etableres kompetanseplaner i bedriftene som skal gjennomgås med jevne mellomrom. Alt dette vil bidra til å sikre losse- og lastearbeiderne ei god utdanning som gir både ei formell og reell heving av statusen for yrket. Dette vil også bidra til å videreutvikle og styrke sjøtransporten, sier Terje Samuelsen.
Timelønna i overenskomstene blir økt med kr 0,75 fra 1. april, det vil si det samme som i frontfagene
- Vi kunne naturligvis tenke oss mer, men denne gangen har vi prioritert krav knyttet til kompetanseutvikling og HMS, sier Samuelsen.
Bakgrunnen for konflikten var er at arbeidsgiverne mener forbundets tariffavtaler ikke skal gjelde på privat område. Fagforeningen mener det vil kunne åpne for at havneeiere kan leie bort havner til private drivere og påstå at havnene dermed er private, for således å kvitte seg med tariffavtaler.Tom Rune Nilsen
Boikotten i Risavika og sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø, var ikke en del av meklingsløsningen, så denne konflikten fortsetter. Forslagene til nye overenskomster skal nå ut til uravstemning med frist 6. juni kl 12.00.