MANGSLUNGEN LOGISTIKK:
Til vanns og til lands med Helgeland Plast
Beretningen om produksjonsbedriften Helgeland Plast AS er en historie om stadig ekspansjon. Hva så med logistikken? Henger den med? Og hva med utfordringer med godsstørrelser fra småpakker til rørslep på en halv kilometer?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Foran meg på bildeskjermen har jeg Freddy Bakken Braseth, salgsansvarlig for Helgeland Plast og logistikksjef Lars Christian Kvam Pedersen. Helgeland Plast AS inngår i dag som en del av Akva Group-konsernet. På de tre produksjonsstedene i Mo i Rana lages det ekstruderte plastrør med dimensjoner fra 20 til 1200 millimeter, de røffe bruksbåtene PolarCirkel, merder til oppdrettsanlegg og fundamenter for flytebrygger. Inngående vareflyt Plastpellets til rørproduksjonen er et nødvendig innsatsmateriale for Helgeland Plast. Varene kommer fortrinnsvis på bil, men også i containere på tog
– Vi foretrekker å kjøpe full-loads framfor å motta halvfulle biler, bemerker Kvam Pedersen. I slike tilfeller kan togtransport være konkurransedyktig.
Ellers snakker vi om en rekke innsatsmaterialer, fra gangbruer til merder, rørklemmer og båtmotorer.
Varekontroll – varekontroll – varekontroll
Varekontroll er et ord jeg hører ofte under intervjuet.
– Vi veier eller teller nøye alt inngående gods, understreker Kvam Pedersen.
Avviksrutinene inngår som en del av bedriftens ISO-sertifisering.
– Og la oss fortsette med utgående vareflyt, tilføyer Braseth.
– Vi har montering av oppdrettsmerder i Vadsø, Tromsø, Rana, Hitra, Bømlo. Manglende varer inn blir fort til vareavvik ut. Vi er svært nøye med å kontrollere rett forsendelse av rette materialer understreker han.
– I hvilken grad er produksjonen er «byggekloss»- eller modulbasert slik vi blant annet kjenner fra bilindustrien?
– PolarCirkel-båtene består i utgangspunktet av to typer skrog avhengig av størrelse, presiserer Braseth. Våre båter produseres etter kundebehov og ønske og vi har muligheten til å tilpasse båtene i stor grad. Dette er nok også grunnen til at vi har den posisjonen vi har i dag.
Fra smått til veldig stort
Det ligger i kortene er at når du produserer utstyr som er ment å vare en del år dukker det også opp behov for reservedeler. Kunsten å ha rette deler på lager til rett tid er ofte mer krevende i praksis enn hva man kan utlede av teoretiske lagermodeller alene.
Og Kvam Pedersen tilføyer:
– For oss er det viktig å hjelpe våre kunder i å lykkes med sine ambisjoner. Det gjelder også når en kunde får feil med ett produkt. Da er det viktig for oss sørge for at kunden får det de trenger, og det uten å tape tid.
Og han fortsetter:
– Det samme gjelder når merder er ferdig produserte. Det heller regelen enn unntaket at sluttbruker forventer å motta smolten rett etter at merdene er ankommet sin sluttdestinasjon, I disse tilfellene er vi nødt til å utvise en god kremmerånd ved å sørge for at slepebåten får disse levert merdene til riktig tid.
Men Freddy forteller også at det er situasjoner hvor kunden må «beroliges» ved at man kartlegger hvor mye en reservedelsforsendelse egentlig haster. Ellers er det tydelig at man i Helgeland Plast er klar over at det ofte lønner seg å få stuet eksportgodset inne i lastebærere som containere og vekselflak for å unngå ukurante sendingsstørrelser.
– Vi har da også ute montører som klargjør oppdrettsanlegg der dette er en del av prosjektpakken, det være seg i Brasil, Tyrkia, Skottland og så videre, skyter Braseth inn.
MEN så kommer utfordringen med de svært store og «langt utenfor boksen» produktene. En halv kilometer slep takk! Det er neppe mange leverandører i Norge som tidvis bestiller slep av «superrør» med en diameter på fra 800 til 1200 millimeter, der slepelengden kan være 500 meter og bredden på slepet 12 meter. For ytterligere å understreke poenget tilføyer Kvam Pedersen:
Her er det andre forutsetninger som gjelder enn for annen transport. For det første er tilbyderne få. For det andre er det særegne utfordringer, for eksempel hva gjelder forsikringsdekning. Sist, men aldri minst spiller vær og bølgehøyde en avgjørende rolle.
– Vi kan ha avtalt en avløpsdato for et slep aldri så mye, sier Kvam Pedersen.
– Men er været for ruskete og bølgehøyden over et visst nivå må vi bare overtale kunden til å ha is i magen. Spesielt i vintersesongen kan værgudene være lunefulle.
Transportkjøperen Helgeland Plast
På tross av fine ord ser vi ofte at transportkjøpere ved dagens slutt lar laveste fraktpris være utslagsgivende for valg av transportør. Gjelder dette også Helgeland Plast?
– For oss er også pålitelighet, fleksibilitet og samfunnsansvar viktig, sier Kvam Pedersen.
– Dette må du utype?
– Håndtering og frakt av rørkveiler som fraktes på bil krever erfaring og kunnskaper. Dette er i praksis et viktig kvalitetsspørsmål ved valg av transportør. Vi er dessuten opptatt av transportkjøpers påseplikt. Vi forlanger derfor egenerklæringer fra aktuelle transportører om at de overholder krav til norsk minstelønn, kjøre- og hviletider og lignende, understreker Kvam Pedersen
Glem ikke folkene bak
– En av våre kjerneverdier er pålitelighet eller at vi går den ekstra mila for kunden, poengterer Braseth.
– Vi kan komme på jobben med tilsynelatende 100 prosent oversikt over dagen. Men så kommer den hasteordren som kaster om på hele dagsplanen. Det betyr at vi også må kunne være fleksible for å framstå som en pålitelig leverandør, avslutter han.