Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Posten med Temu-avtale

Helthjem mister betydelige pakkevolumer fra Temu til Posten Bring. 

Posten Bring AS har inngått en avtale med den kinesiske netthandelsgiganten Temu om distribusjon av pakker i Norge, melder E24. Tidligere var det Helthjem som alene sto for leveringen av Temu-pakker i sine dekningsområder, mens Posten Bring kun distribuerte der Helthjem ikke har dekning. Nå vil også Posten stå for distribusjonen i en del av Helthjems dekningsområde.

– Det er en avtale basert på kommersielle betingelser. Vi skal jobbe for at varene kommer raskt og trygt frem til norske netthandlere, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Pettersen i Posten til E24.

Kontroversielt selskap

Temu har de siste årene fått mye oppmerksomhet, både for sine lave priser og for gjentatte tilfeller av ulovlige og helseskadelige stoffer i produktene. Regjeringen innførte i februar strengere regler for varer fra plattformen, og klima- og miljøministeren har nylig bedt om flere stikkprøvekontroller av produktene. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har tidligere advart nordmenn mot å handle på den kinesiske plattformen. Noe nasjonalt forbud mot å handle på plattformen har imidlertid ikke kommet. Det er dermed opp til enhver nordmann selv å velge om de ønsker å handel fra Temu eller ei. Og på det spørsmålet kan man med fasit i hånd si at svært mange velger å handle fra Temu. Ifølge Virke kommer det daglig over 31.000 Temu-pakker til Norge, noe som tilsvarer mer enn 11 millioner pakker i året.

I E24-artikkelen problematiseres det at et statlig eid selskap håndterer pakkedistribusjonen for et selskap som omtales som en "miljøversting". 

Næringsdepartementet, som eier Posten, understreker at statseide selskaper forventes å være ledende i arbeidet med ansvarlig virksomhet, inkludert klima og natur. Samtidig er det styret og ledelsen i Posten som har ansvaret for de forretningsmessige beslutningene, påpeker de.

Posten Brings kommunikasjonsdirektør Kenneth Pettersen påpeker at Posten har lang erfaring med internasjonal pakkehåndtering og at nordmenns handlevaner stadig utvikler seg mot mer digital handel. 

– Det er en forretningsmessig kommersiell avtale som ligger til grunn for pakkene vi håndterer for Temu, og en naturlig del av dette er at håndteringen av disse pakkene bidrar til høyt aktivitetsnivå, skriver han i en e-post til avisen.

Powered by Labrador CMS