Linde viste bredden
MANNHEIM: Linde Material Handling inviterte til sin 13.000 kvadratmeter store utstilling i Tyskland, og viste blant annet fram sin nye, lette palletrucker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Linde har valgt å stå over de tradisjonelle intralogistikkmessene i Tyskland, og var blant annet ikke å se på CeMat i Hannover i april. I stedet arrangerte Linde i juni for tredje gang sin egen messe, Linde World of Material Handling (WoMH).
Nye og potensielle kunder, presse og samarbeidspartnere ble invitert til et godt organisert arrangement på et messeområde i utkanten av Mannheim. Her fikk vi presentert den enorme bredden i Lindes produkter, noen nye maskiner og ikke minst filosofi og planer for fremtiden innen digitalisering, automasjon, sikkerhet og energi. Med 250 ansatte på plass og over 5000 besøkende, får man bedre tid og ro til å studere produktene enn på en stor messe.
Kompakte palleflyttere
Det var også trucknyheter å melde om. Mest opptatt var salgsdirektør Per Erik Pedersen hos Linde-importør Hesselberg, av en ny serie smale palletrucker. I Mannheim viste han oss modellene T25 og D10, begge med li-ion-batterier.
– Dette er høyinteressante maskiner, som blir viktige for oss, sier Pedersen.
Han forteller at truckene er samlere enn en vanlig europall, og dermed svært godt egnet til manøvrering i trange områder, som i skapet på en lastebil eller i en container.
Truckene har nedfellbar ståplattform med fjæring, som gjør det svært behagelig å kjøre på ujevnt underlag, noe en glisende, norsk salgsdirektør viste oss.
En annen ny lettvekter er MT12, en meget kompakt elektrisk jekketralle, med kapasitet på 1,2 tonn. Den er utstyrt med et lite og lett utskiftbart batteri, og er svært letthåndterlig. Trucken produseres i Kina i samarbeid med den kinesiske produsenten EP, og bør kunne bli en vinner på lastelemmer rundt om i hele Europa.
Linde viste også fram sitt halvautomatiske plukktruck, N20 med OptiPick, som er Lindes svar på Jungheinrichs EasyPilot-system og Stills iGo Neo. Med et enkelt klikk på en fjernkontroll på armen, kan plukkeren sende trucken et forhåndsprogrammert antall meter fram. Dermed går plukkingen som en lek med frie hender. Føreren kan også beordre trucken til enden av reolen via fjernkontrollen.
Vi fikk se en demonstrasjon under WoMH, der en truck utstyrt med OptiPick konkurrerte mot en ute på helt parallelle plukkruter. Og bare i løpet av fire plukk over en distanse på 25 meter, var Optipick-trucken foran med mange sekunder, sammenlignet plukkeren som måtte opp på trucken mellom hvert plukk.
Aktiv stabilisering
Ujevne gulv kan være en utfordring, spesielt for smalgangstrucker med førerløft. Linde har trucker som kan løfte opp mot 18 meter og svaiing i masten mellom smale reoler er en sikkerhetsrisiko. Løsningen har Linde lansert i vår, og kalles Active Stability Control. Systemet skanner konstant gulvforholdene, og dersom ujevnheter oppdages, kompenserer lastehjulene for dette i løpet av millisekunder. Vi fikk selv prøve en smalgangstruck over et ujevnt gulv, både med og uten systemet aktivert, og forskjellen var betydelig. Systemet gjør at kostbar utbedring av gulv ikke nødvendigvis behøves før man setter en smalgangstruck i drift.
Truck-styring etter Über-metoden
Über var først ute med et system for å bestille transport via smarttelefonen. Nå kommer Linde med et system som gjør at lagersjefer kan bestille trucktransport på samme måte. Systemet heter Linde Truck Call App, og målsettingen er at det skal bli lekende lett å få rett truck, med rett sjåfør til rett sted til rett tid. Se for deg at en lastebil har kommet til lageret forsinket grunnet trafikk, og det haster med å få losset. Kanskje må da lagersjefen løpe rundt på lageret for å finne rett truck, eller ta en masse telefonsamtaler. Med Truck Call App-en kan blir det enklere.
– I prinsippet fungerer det omtrent som en moderne taxibestilling, forklarer Marietta Landsmann, som er Senior Manager Digital Products.
Alle aktuelle trucker- og sjåfører mottar bestillingen på sine telefoner, og bestillingen blir liggende til én av sjåførene har bekreftet at oppdraget aksepteres. Dermed blir det lettere å styre truckene dit det haster mest akkurat nå.
Flåtestyring
I vår har Linde også endelig lansert sitt eget flåtestyringssystem, Linde Connect.
– Linde Connect vil gi kundene våre fullt innsyn i flåten, forteller forretningsutviklingsdirektør Anke Hensel.
Systemet er nå tilgjengelig til alle Lindes trucker, og kan også ettermonteres på eldre modeller og også på trucker av andre merker. Connect vil gi lederne på lageret all tilgjengelig informasjon, via brukergrensesnittet Connect Desk, som hver enkelt bruker kan tilpasse, slik at den mest interessante informasjonen blir tilgjengelig.
Spennende fremtid
Per Erik Pedersen i Hesselberg forteller at det de to neste årene vil komme mange nye Linde-produkter. Mange nyheter er på vei, og på et hemmelig siderom under WoMH, sto en lang rekke prototyper utstilt – men bare for sentrale skikkelser i Linde-systemet. Pressen hadde ikke adgang der denne gang.
– 2019 og 2020 blir veldig spennende år, smiler Pedersen hemmelighetsfullt.
Det kan med andre ord være verdt å dra på WoMH neste gang Linde arrangerer i 2020.