Spente truckforhandlere
De største truckforhandlerne i Norge merker koronakrisen godt, men har full trøkk på service og tror at salget bare forskyves litt i tid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Koronakrisen har med et raskt hammerslag slått norsk næringsliv halvt i svime. Det merkes i alle bransjer, og selvsagt også for de som selger og vedlikeholder gaffeltrucker her i landet.
Vi spurte de tre største aktørene i Norge, Toyota Material Handling, Jungheinrich og Hesselberg Truck, som er forhandler av blant annet Linde trucker, om hvordan situasjonen er.
Arne Husborn, salgssjef hos Jungheinrich:
(Spørsmål besvart tirsdag 17. mars)
Merker dere noe på salget?
Nei, salget er fremdeles lik 2019 (Markedsvolumet Wits var i februar kun 10 færre trucker i forhold til 2019. Fremdeles bra salg i mars for Jungheinrich.
Er dere nødt til å ta grep i organisasjonen, som for eksempel permitteringer?
Ja, vi følger utviklingen, vi må forholde oss til at tilgjengeligheten til kundene blir noe begrenset. Så vi avventer fra dag til dag. De aller fleste jobber med hjemmekontor.
Hvordan kommer dette til å påvirke truckbransjen på lengre sikt?
Her er vi usikre men optimistiske.
Lars Kleveland, adm. direktør Toyota Material Handling Norway:
(Spørsmål besvart 17. mars)
Merker dere noe på salget?
Vi har fortsatt en bra aktivitet, men det er selvfølgelig en del prosesser som blir forskjøvet. Vi har tilpasset våre arbeidsmetoder til de nye utfordringene som vi i Norge og verden for øvrig opplever.
Er dere nødt til å ta grep i organisasjonen, som for eksempel permitteringer?
Det gjøres selvfølgelig mange grep både på arbeidsmetoder, tilpasninger med tanke på hygiene, reiser, møtevirksomhet m.m. Pr i dag har vi ikke permittert medarbeidere. Vi opplever stor pågang fra våre kunder med tanke på å holde deres trucker oppe i drift også med den nye situasjonen.
Hvordan kommer dette til å påvirke truckbransjen på lengre sikt?
Det er litt for tidlig å ha noen gode tanker om. Vi er bekymret for norsk næringsliv, og mange av våre kunder vil oppleve en periode med stor usikkerhet og nye utfordringer. De neste månedene er svært usikre, og vi har et stort fokus på å være på plass 100% når Norge skal i normal drift igjen. Mange av våre kunder vil nok oppleve lønnsomhets- og likviditetsproblemer i en lang periode fremover.
Per Erik Pedersen, salgsdirektør hos Linde-forhandler Hesselberg Truck:
(Spørsmål besvart 20. mars)
Merker dere noe på salget?
Vi kommer til å operere så normal som mulig på ettermarkedet. Det er viktig for kundene. Når det gjeler salg har vi kjørt en del kundemøter digitalt. Vi er litt spente på fremtiden.
Er dere nødt til å ta grep i organisasjonen, som for eksempel permitteringer?
- Vi jobber hjemmefra, og kommer nok til å gjøre noen grep i organisasjonen, ja.
Hvordan kommer dette til å påvirke truckbransjen på lengre sikt?
- Jeg prøver å være positiv, og tror at dette «bare» vil bli en forskyvning. Årsaken er at det er så mange av våre kunder som er viktige for samfunnet, blant annet innen matvareindustrien.