20 år med truck i Hesselberg
Hesselberg Truck fyller 20 år, og har de siste tiårene løftet Linde gaffeltrucker fra en obskuritet til å bli et av landets ledende truckmerker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Åpenhet. Trivsel. Tillit.
Det er tre ord administrerende direktør i Hesselberg Truck, Per Erik Pedersen, trekker frem når han skal forklare hvordan selskapet 20 år etter oppstarten er blitt en av Norges aller største leverandører av gaffeltrucker.
– Vi har en god stødig plattform. Den har vi bygget opp på å sette sammen riktige mennesker. Det er det ingen tvil om. Det er lite gjennomtrekk – vi har jobbet med å få folk til å trives. Alle vil det samme og har forstått hvor vi skal. Dessuten har hele tiden hatt Linde med oss, og eiere som har latt oss få lov å leke, sier Pedersen.
Han sitter sammen med sin forgjenger Kai Paulshus og konsernsjef i AS Sigurd Hesselberg Andreas Corwin på et møterom i et ganske pandemitomt kontorlandskap i Hesselbergs feiende flotte nye anlegg på Lindeberg. De mimrer om de 20 årene som er gått siden Hesselberg fikk agenturet på Linde gaffeltrucker og etablerte Hesselberg Truck.
Linde fikk tips
I 2001 var Linde et relativt lite gaffeltruckmerke i det norske markedet. Det var solide produkter, men et det ble først og fremst solgt noen få store motvektstrucker. Den norske importøren var Jæger, men siden Jæger også hadde Mitsubishi-trucker i sin portefølje ble samarbeidet avsluttet i 2001.
Da ble tyske Linde tipset om Hesselberg av Per Willy Olsen i Serviceteknikk, og våren 2001 ble kontrakten som gjorde Hesselberg til norsk importør av Linde-trucker undertegnet av daværende konsernsjef Finn Corwin.
Hesselberg bygget raskt opp en solid organisasjon. Arild Ådalen ble hentet fra Brubakken til å lede satsingen, og en av de første som ble ansatt var Kai Paulshus som distriktssjef i Østfold. Han hadde erfaring som selger av Opel og Helly Hansen-produkter. Men også av Linde-trucker i noen år da H. Astrup & co. hadde agenturet på slutten av 80-tallet.
– Bare om det er Linde!
Det var Finn Corwin selv som ringte og fortalte Paulshus at Hesselberg hadde blitt tilbudt agenturet på et truckmerke. Det var tidlig i prosessen og Corwin kunne ikke si hvilket merke det gjaldt.
– Da svarte jeg at jeg ikke var interessert dersom det ikke var Linde. Selv om jeg visste at det var Linde, ler Paulshus.
Siden da har han jobbet i Hesselberg, først som distriktssjef, så som markedssjef og fra 2015 til i fjor som konsernsjef for både Hesselberg Maskin og Hesselberg Truck. Å ansette Per Erik Pedersen i 2012, trekker Paulshus frem som noe av det smartest Hesselberg Truck har gjort.
Pedersen jobbet da i BT, og hadde kompetanse på det Hesselberg Truck på det tidspunktet ikke hadde særlig peiling på, nemlig lagertrucker.
– Jeg var jævlig god på å selge dieseltrucker, men på det tidspunktet var warehouse-segmentet omtrent ikke-eksisterende. Folk visste ikke at vi hadde det, sier Paulshus.
Lagertrucker nøkkel til suksess
Men med lagertruckkompetansen i hus, startet Hesselberg Truck å vokse for alvor.
– Det er warehousbiten som er årsaken til at vi er blitt så store som vi er, forteller Pedersen.
Fra en omsetning på 185 millioner i 2011 ble 500 millioner passert med god margin i 2019 og veksten bare fortsetter. Nøkkelen til suksessen er som nevnt menneskene på huset, og åpenhet i organisasjonen. Det gir både motiverte ansatte og ansatte som blir i jobben.
– 43 ansatte har vært her i ti år eller lenger. Og for ti år siden var det omtrent bare 50 ansatte – så i praksis er det nesten ingen som slutter, sier Pedersen.
Felles møter
Åpenheten er viktig for å få alle deler av organisasjonen til å trekke mot et felles mål – som strengt tatt er å tjene penger. Blant annet avholdes det kvartalsvise møter der salg- og serviceavdelingene er sammen, og alle tall og målsettinger er åpne internt.
– Mekanikerne vet hvor mange trucker vi har som mål å selge, og de er også opptatt av å tjene penger. Det gjør dem til våre best ambassadører. De er jo også ute i felt, og tipser oss gjerne om hvor i markedet det skjer ting, og hvem vi bør ringe, sier Pedersen, og understreker at en annen suksessfaktor er korte veier til beslutninger.
– Vi er smalt organisert. Jeg sitter fortsatt med direkte ansvar for selgerne. Jeg har ikke salgsdirektør, salgssjefer og regionsjefer. Det er få ledd før man får svar. Om en selger ringer til meg med en idé, kan jeg si «gjennomfør» umiddelbart, sier Pedersen.
Han tok over som administrerende direktør for et år siden, samtidig som Paulshus på papiret gikk av med pensjon – sistnevnte er fortsatt nært knyttet til bedriften som konsulent. Nå har Pedersen full tillit fra konsernledelsen til å forvalte den solide posisjonen Hesselberg Truck har fått i markedet, både med Linde og med stortrucker og reachstackere fra CSV Ferrari.
– Fremtiden er lys. Det handler om å bygge på det grunnlaget vi har. Det har vært en fin reise de siste 20 årene, der vi har kommet fra å ikke være en aktør i det norske markedet til å bli en betydelig aktør. Vi har gått fra å ha et ekspansivt topplinjemål med ekstremt fokus på vekst, fra å nå fokusere på hvordan være en totalleverandør og samarbeidspartner for kundene, sier konsernsjef Andreas Corwin.
Hesselberg Truck er en del av AS Sigurd Hesselberg, der den andre solide foten firmaet står på er Hesselberg Maskin, som blant annet er norsk forhandler av anleggsmaskiner fra Komatsu. Etter å ha vært trangbodd på Ulven i mange år, ble det forløsende i 2020 å flytte til det nye stor anlegget på Lindeberg.
Felles logistikk
Der oppnås gode synergieffekter, selv om covid-19 har hindret selskapet fra å utnytte dem fullt ut. Blant annet er opprettet et felles logistikkselskap.
– Det er viktig for oss å ha truck i konsernet. Det er en betydelig bidragsyter til selskapets soliditet. Truck og maskin driver med det samme, selv om kundebasen er forskjellige. Vi samarbeider mye på tvers av selskapene. Foreløpig har imidlertid pandemien begrenset hvor sømløse prosessene i bygget kan være fordi vi har måttet dele opp i kohorter, sier Corwin.
På Lindeberg ligger uansett et godt grunnlag for videre vekst, for et truckeventyr som med unntak av oppstartsåret har levert svarte tall på bunnlinjen i alle år.
– Uten penger er det ikke noe gøy, konkluderer Kai Paulshus.