Oda dropper mat i Tyskland - blir rent logistikkselskap
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oda åpnet i Berlin i midten av februar i år, og fikk en god start med over 18.000 kunder og en årlig omsetning på 15 millioner euro. Men det var ikke nok.
- Jeg er utrolig stolt av hva vårt dedikerte team har oppnådd på kort tid i Tyskland. Vi har gitt tusenvis av lojale og svært fornøyde kunder muligheten til å få rimelige varer levert hjem på døra fra et bredt sortiment. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt i det tyske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli lønnsomt raskt nok i dagens krevende kapitalmarked, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas i en pressemelding.
Etter at den forbrukerrettede virksomheten i Tyskland er avsluttet 30. juni, vil Oda fortsette med sitt nylig varslede strategiskifte og bli et dedikert selskap innen transport - og logistikktjenester (LaaS) i utvalgte markeder. Oda kunngjorde nylig overgangen til å bli et logistikk - og distribusjonsselskap i Finland. I Tyskland er selskapet fortsatt i en tidlig fase og holder på med å utforske tilsvarende muligheter.
- Oda har verdens mest effektive logistikk- og distribusjonsteknologi for nettbasert dagligvarehandel. Fremover ønsker vi å utnytte denne styrken og tilby logistikktjenester til tyske dagligvareselskaper, som enten har eksisterende netthandel eller ønsker å bygge det opp. Dette er den beste måten å utvikle en ny og effektiv infrastruktur i denne sektoren på, uten å måtte gjøre store investeringer i et trangt kapitalmarked, uttaler Munthe-Kaas.
Odas virksomhet i Norge fortsetter som tidligere, og selskapet opplever sterk vekst også i etterkant av pandemien.