Åtte MAN til HOB Gods
- Det er første gangen vi kjøper MAN som nybil, sier daglig leder og største aksjonær i HOB Gods, Atle Sølberg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
MAN Truck & Bus avd. Rudshøgda har avsluttet en leveranse på sju MAN TGM 18.290 og en MAN TGX 28.500 til Meldal-baserte HOB Gods AS. Dette er en ny kunde for MAN-forhandleren mellom Hamar og Lillehammer.
Daglig leder og største aksjonær i HOB Gods, Atle Sølberg, forteller at selskapet har hatt et utstrakt samarbeid med DB Schenker i mange år både i Trøndelag og Møre.
- Dette medførte at vi ble invitert til å legge inn tilbud på ny transport med base på DB Schenker-terminalen på Rudshøgda. Vi fikk aksept for vårt tilbud og startet opp 1. august, sier han.
Seks av TGM-ene distribuerer til Rena, Trysil, Løten, Elverum og Solør. Den siste TGM-en skal gå på en rute til Oslo og Østfold. TGX-trekkvognen har kjøring mellom Gjøvik og Rudshøgda, samt transport for en fabrikk på Brandbu.
- Det er første gangen vi kjøper MAN som nybil. Vi har hatt MAN for mange år siden, men da kjøpt brukt. For oss var det naturlig å velge MAN ettersom selskapet har tungbilverksted bare noen hundre meter unna. Service og oppfølging er avgjørende i denne transporten. I tillegg fikk vi et tilbud som vi er godt fornøyd med, sier Sølberg.
HOB Gods har nær hundre biler
HOB Gods har ellers sin tyngde i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal, med avdelingskontorer i Trondheim, Orkanger og Kristiansund.
Selskapet har faste distribusjonsruter i dette området og driver i tillegg også med langtransport i inn- og utland.
HOB Gods har også termotransport av matvarer, containertransport og tanktransport av melk på programmet. I alt har selskapet rundt 95 biler av forskjellige merker og 150 medarbeidere.
De nye MAN-ene
De sju MAN TGM 18.290-ene er nesten identiske. Bilene har en totalvekt på 19 tonn. D0836-motoren på 6,9 liter yter 290 hk og har et største dreiemoment på 1150 Nm. Girkassen er den automatiserte MAN Tipmatic.
Bilene har luftfjæring både foran og bak og er utstyrt med det lange L-førerhuset. Distribusjons-skapene har full sideåpning og er levert av Närko. Bakløfterne fra Z-løft har en kapasitet på 1500 kg. Alle bilene har også takspoilere og ryggekamera.
Trekkvognen er en MAN TGX 28.500 6x2 BLS med ni tonns parabelfjærer foran og luftfjæring bak. Den er utstyrt med MANs aller største førerhus, XXL, og den største motoren i D26-programmet (12,4 liter).
Effekten er 500 hk, mens største dreiemoment er 2500 Nm. Også denne bilen har automatisert MAN Tipmatic girkasse med integrert retarder. Girkassen har frirulling og avstandsredusert cruisekontroll som både skal redusere drivstofforbruket og øke sikkerheten. Trekkvognen har en teknisk totalvekt på 28 tonn og er utstyrt med Jost svingskive.
Alle bilene har service- og reparasjonsavtale, samt gjenkjøpsavtale.