«Boss» på verdens nordligste anløp
Nina Eilertsen er stolt over å være «boss» på «Verdens Nordligste Hurtigrute-anløp».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samtidig ser hun mørke skyer rundt Nordkynterminalens fremtid, og for godsfremføringen nord for Tromsø.
- Hurtigruta er fremtidens gods-fremfører. Uten den stopper samfunnet. Det er tragisk for et kystsamfunn og næringslivet hvis Hurtigrutene i fremtiden reduserer godsfrakten, understreker skipsekspeditøren og den daglige lederen ved Nordkynterminalen i Mehamn.
Fare for frakt-stopp
Eilertsen viser til at det må nye anbud til, og at nye miljøkrav fører til at båtene må bygges om.
– Det vil gå ut over dagens gode godskapasitet. I verste fall kan det bli stopp i frakten av ferske produkter, understreker hun og understreker det store behovet for et daglig sjøtransporttilbud.
– Det må tilrettelegges for logistikkløsninger for næringslivet i Finnmark gjennom bruk av sjøveis godsfremføring på vedlikeholdsfrie riksvei nr. 1, sier Eilertsen.
Nordkynterminalen (NT) er terminaloperatør i Mehamn i Gamvik. I tillegg til å betjene Hurtigruten er NT agent for Nor Lines.
Et være eller ikke være
Nina Eilertsen ble for flere år siden headhuntet som hurtigruteekspeditør i Mehamn, og som en av få kvinner som leder skipsekspedisjonen langs kysten.
Hun innså tidlig at Hurtigrute-anløpene er et være eller ikke være for hele lokalsamfunnet.
– Derfor ønsker vi å ha alle anløpene for å opprettholde de små kystsamfunnene i Finnmark, sier den daglige lederen ved Nordkynterminalen.
Og da snakker hun om daglige anløp.
Viktige medisiner
– Medisinindustrien er avhengig av transport for å sende varene sine. Reseptbelagte medisiner er kanskje den viktigste varen vi får daglig. Vi er rett og slett apotekenes forlengede arm, sier skipsekspeditøren.
Eilertsen understreker at det handler om kontinuitet. Hun frykter at kunder forsvinner og at mange vil legge om til å bruke veiene på permanent basis hvis Hurtigrute-anløpene svekkes.
– Dette får selvsagt store negative konsekvenser for kysten, men færre anløp med gods og besøkende gir også store ringvirkninger for hele samfunnet, understreker Eilertsen.
– Det hevdes at stadig mer av godsmengdene går fra Hurtigruta over til vogntog. Er det situasjonen?
– Ja, og matvaregigantene veksler mellom transportører og pris.
Eilertsen ønsker likevel å være optimist når det gjelder godsfrakt fra Mehamn, og viser til blant annet det nye Daily-konseptet til Nor Lines.
– Dette nettverket vil gjøre sjøtransporten mer konkurransedyktig i forhold veitransporten, sier Nina Eilertsen, skipsekspeditøren på «Verdens Nordligste Hurtigrute-anløp».