DHL lager 100 slike hydrogenelektriske varebiler til seg selv, i samarbeid med Ford.

DHL og Streetscooter utvikler nye hydrogenbiler

DHL skal ta i bruk 100 stk. av de nye elektriske bilene med hydrogenteknologi i 2020/2021.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På Green Tech-festivalen i Berlin kunngjorde DHL Express og bilprodusenten Streetscooter sitt samarbeid om et nytt elektrisk transportmiddel. Den nye «H2 Panel Van» vil bli det første 4,25 tonn elektriske kjøretøyet med en ekstra brenselcelle, som muliggjør en rekkevidde på opptil 500 km.

DHL Express i Tyskland har bestilt 100 av brenselcellekjøretøyene, med levering forventet fra 2020 til 2021.

StreetScooter er en pioner innen ny e-mobilitet og markedsleder for elektriske kjøretøyer i Tyskland. Kjøretøyene produseres i Aachen og Düren, Tyskland.

StreetScooter GmbH ble grunnlagt i 2010 av professorer ved RWTH Aachen University, og har vært et datterselskap av Deutsche Post DHL Group siden 2014.

Null-utslipp i 2050

For Markus Reckling, CEO DHL Express Germany, passer den nye bilen inn i konsernets større miljømål.

- Med H2 Panel Van blir DHL Express den første ekspressleverandøren til å bruke et større antall elektriske kjøretøy med brenselceller for «last mile»-logistikk. Dette understreker vårt ønske om å ikke bare være den raskeste og mest pålitelige leverandøren på markedet, men også den mest klimavennlige, sier Reckling.

- H2 Panel Van er enda et eksempel på hvordan Deutsche Post DHL Group jobber med målet om null-utslipp for 2050, sier han videre.

Ikke for salg

H2 Panel Van er basert på distribusjonsbilen StreetScooter Work XL som allerede er brukt av DHL Parcel, og har en lastekapasitet over 10 kubikkmeter (ca. 100 expresspakker).

Med en maksimal nyttelast på over 800 kg oppnår H2 Panel Van en maksimal tillatt vekt på 4,25 tonn. I Tyskland innebærer et unntak for lette elektriske kjøretøyer med lette batterier, at førere med klasse B (normalt for personbiler eller lastebiler opptil 3,5 t) kan betjene H2-vanen.

DHL Express vil være eksklusiv bruker av det nye kjøretøyet. Konsernet har for tiden ingen planer om å selge H2 Panel Van til tredjepart utenfor DHL-konsernet.

Samarbeid med Ford

På lik linje med den større Work XL, vil H2 Panel Van bli realisert i samarbeid med Ford. Prosjektet er finansiert av det tyske departementet for transport og digital infrastruktur (BMVI).

Powered by Labrador CMS