– Hydrogen er tingen understreket Martin Kirkengen, avdelingsleder ved Institutt for energiteknikk (IFE), på Zeros tungtransportforum nylig. Foto: Per Dagfinn Wolden

- En optimal løsning

– Hydrogen er den mest optimale løsningen for tyngre lastebiler.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

Det hevdet Martin Kirkengen, avdelingsleder ved Institutt for energiteknikk (IFE), på Zeros tungtransportforum nylig.

Han fremhevet også at det trengs minst 30 år for å realisere nullutslipps-alternativet.

- Sammenliknet med batteriløsninger gir hydrogen lang driftstid mellom pauser og rask fylling. Dette veier opp for ulempen av høy brenselcellekostnad, understreket Kirkengen.

Nytte-drivstoff

Han fremhevet også at batteridrift vil fortsatt egne seg best i byer og for mindre kjøretøyer, mens tyngre lastebiler vil gjøre god nytte av hydrogen som alternativ til biodrivstoff.

Kirkengen viser til at prisen av batteriene synker på grunn av masseproduksjon, og dette er hovedgrunnen til at bilrekkevidden øker.

Mer konkurransedyktig

Han er ikke i tvil om at hydrogen er mer konkurransedyktig.

- Hydrogentanker er langt lettere enn batterier. Brenselceller koster fortsatt mer enn batterier pr. kW effekt. Men hydrogentanker er billigere enn batterier og blir den beste null-utslippsløsningen. Ved å omdanne energi fra elektrisitet til hydrogen og tilbake til elektrisk energi, beholder man 30-35% av energien. Med flytende hydrogen er man nede i 25%, sier Kirkengen.

Powered by Labrador CMS