Terberg den nye hydrogen-drevne terminaltraktor YT203-H2

Terberg tester hydrogen

Hydrogen-dreven terminaltraktor skal være like effektiv og samtidig CO2- nøytral.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To års utviklingsarbeid har kulminert med utprøving av den nye hydrogen-drevne terminaltraktoren Terberg YT203-H2 på en havneterminal i Rotterdam. Terberg og teknologivirksomheten zepp.solutions har utviklet en hydrogen-motor til den eksisterende YT-terminaltraktoren.

Terberg føler seg sikre på at testen av maskinen vil sette to streker under hydrogen-motorens miljøvennlige og CO2-nøytrale egenskaper uten å gå på kompromiss med yteevnen.

Terberg YT203-H2 er et slags kjørende kraftverk som omdanner hydrogen under trykk til elektrisk strøm, som igjen driver motoren. Terminaltraktoren er utstyrt med fire 150 liter trykktanker med i alt 600 liter hydrogen, som er rikelig med energi til å holde motoren operasjonell i løpet av en lang arbeidsdag,

Hydrogenversjonen er basert på den eldrevne YT203. I og med at drivlinjen er elektrisk er det få bevegelige deler, som gir lavere vedlikeholdsutgifter enn tilsvarende dieselutgave.

På hydrogen-motoren vil tanking av hydrogen være like hurtig som å tanke diesel eller bensin.

– Vi ser frem til å motta testresultatene fra Terberg. Hydrogen-motorene skal naturligvis testes under mange forskjellige forhold, før den kan sendes ut på markedet. Imidlertid er jeg da overbevist om, at det kommer en Terberg terminaltraktor med hydrogen-motorer her til lands i overskuelig fremtid. Vi følger utviklingen nøye og gleder oss til å presentere den ferdigutviklede versjonen for våre kunder, sier salgssjef Geirmund Rundhaug fra den norske Terberg-importøren N.C. Nielsen.

Powered by Labrador CMS