Dette er den hydrogendrevne lastebilen Hyundai skal levere 50 av i Sveits neste år.

Skal levere 50 hydrogen-lastebiler i 2020

OLTEN – SVEITS (MTlogistikk.no): Hyundai skal levere sine første 50 hydrogendrevne lastebiler til sveitsiske kunder neste år.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved Hyundais fabrikk i Sør-Korea, har de kapasitet til å produsere rett over 100.000 lastebiler i året. Nå vil koreanerne ta for seg av det europeiske markedet. Men de vil ikke selge dieseldrevne lastebiler i Europa.

I Sveits har Hyundai gått inn i partnerskap med hydrogenprodusenten H2 Energy. Ovenfor kundene i Sveits tilbyr de en leieavtale på lastebilen. Den inkluderer i tillegg alt av service og vedlikehold og hydrogenet som brukes til drifte den.

Hva prisen pr. kilometer vil være, vil verken Hyundai eller H2 Energy si noe om. Annet enn at i Sveits vil prisen være konkurransedyktig med dieseldrevne lastebiler.

Slik blir plasseringen av komponentene på Hyundais nye lastebil.

Milepæl

Mark Freymüller kan fortelle om interesse for Hyundai lastebiler også fra norske kunder.

– Dette er en milepæl for oss i Hyundai. Det siste halvannet år har vi hatt mange gode diskusjoner med både samarbeidspartnere og kunder. Uten dem hadde ikke dette vært mulig, sier Edward Lee som er Vice president i Hyundai.

Prismodellen som brukes for å beregne kilometerprisen, tar høyde for både kjørelengde, type bruk og terrenget lastebilen skal gå i.

Hyundai startet utviklingen av den aller første brenselcellen for personbiler allerede i 1998. I 2013 ble den første serieproduserte personbilen med brenselcelle og hydrogen som drivstoff satt i serieproduksjon, og allerede under VM i fotball i Tyskland i 2006 hadde Hyundai den første bussen på hydrogen i drift.

Edward Lee sier at de med de lastebilene de nå kommer med, er i ferd med å starte en ny tidsalder for lastebil-industrien. Det krever også nye konstellasjoner og måter å selge bilene på. Hyundai startet i sommer også med serieproduksjon av busser drevet med hydrogen. Sørkoreanske myndigheter har bestilt 2000 busser på hydrogen som skal leveres de nærmeste to årene.

Rolf Huber (t.v.) er styreformann i H2 Energy og fikk æren av å plugge inn slangen på en Hyundai Nexo som symbolsk markerte starten på et samarbeid med dem og Hyundai.

Ambisjoner

I første omgang er det kun lastebiler i 4x2-konfigurasjoner som skal levers i Sveits. Målet er å levere 1600 lastebiler innen 2025. Selv om andre konfigurasjoner ikke er tilgjengelig ennå, sier Hyundai at de jobber både med 6x2-chassiser og trekkvogner. Når dette blir salgsvare, vil de så langt ikke si noe om

Foreløpig må de som vil kjøre en Hyundai på hydrogen, nøye seg med en Nexo.

– Det er stor interesse for disse bilene i mange land. Særlig er det i Nederland, Belgia, Østerrike, Frankrike og Norge at interessen er stor, sier Mark Freymüller i Hyundai. Han tror det er realistisk at Hyundai også leverer hydrogendrevne lastebiler til andre europeiske land enn Sveits neste år.

Batteri og hydrogen

Hyundai ser for seg at det blir en fordeling mellom nyttekjøretøy på ren batteridrift og de som vil ha hydrogen som energikilde. Det er de letteste nyttekjøretøyene med behov for rekkevidde inntil 300 kilometer som vil gå på batteri, mens de med lengre kjørebehov og større totalvekt vil kjøre på hydrogen, er Hyundais spådom.

I lastebilene som skal leveres i Sveits, vil det sitte en elektrisk motor som får energien fra en brenselcelle. Brenselcellen gjør om hydrogenet til strøm, og motorene yter 350 kW. Disse lastebilene vil ha girkasse fra Allison som Hyundai allerede bruker i en del tyngre kjøretøy.

På hydrogendrevne kjøretøy er det et valg hvorvidt hydrogenet skal trykksettes til 350 eller 700 bar før det fylles. 700 gir plass til mer på tankene og økt rekkevidde. Ulempene er imidlertid blant annet at det trengs mer kjøling ved fylling og at det er mindre infrastruktur som håndterer dette. Derfor har Hyundai landet på å bruke 350 bar som sin standard.

Distribusjon

Bilene som tas i bruk over nyttår, skal i all hovedsak gå i distribusjon av matvarer. Hyundai har nå fokus på det de kaller «normaltransporter». Mulige konfigurasjoner som er relatert til anlegg, har de for eksempel ikke begynt å se på ennå. Men de mener at å få plass en 6x2 kombinasjon er viktig og prioriterer dette.

Selv om Hyundai ikke har noen salgsorganisasjon i Europa, strømmer kundene etter deres egne utsagn til dem. Derfor har de ikke tenkt å bruke så mye energi på å etablere en slik organisasjon heller. De skal heller bruke tid og krefter på å bygge ut et servicenettverk.

– Vi har 120 års erfaring med forbrenningsmotoren. Om 10 år kommer alt det vi kjenner til å være forandret. Akkurat det er Hyundais hovedfokus i tiden som kommer, sier Edward Lee.

Powered by Labrador CMS