Ny Hyster-importør med fokus på service
FREDRIKSTAD: – Vi skal ha service først, før vi selger maskiner. Det er ingen vits i å selge en truck for å bare selge en truck, sier salgssjef hos den nye Hyster-forhandleren Quick Truckservice, Erik Nicolaisen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For et års tid siden gikk daværende Hyster-importør ProTruck Norge konkurs. Også tidligere har det vært litt «til og fra» med forhandlere av det amerikanske truckmerket, noe som har skapt vanskeligheter for kunder og gitt merket et litt dårlig rykte.
Service først
I høst ble et imidlertid klart at Quick Truckservice i Fredrikstad har fått eneretten på importen til Norge.
Quick Truckservice har siden 2011 vært både underleverandør og servicepartner for de to tidligere Hyster-importørene, og på det grunnlag mener daglig leder Bjørnar Henriksen at selskapet er godt rustet til å bli en stabil leverandør. Samtidig som man ikke har planer om å gape over for mye, før organisasjonen er klar for det.
– Det er ingen som har lykkes helt med Hyster i Norge. Det er derfor vi tenker at vi skal ta det forsiktig. Servicen må være på plass før vi vokser, sier Henriksen.
Quick Truckservice har imidlertid et godt grunnlag å bygge på. Siden 2007 har Henriksen bygget opp bedriften, som i dag har 12 serviceteknikere fordelt mellom Fredrikstad og Drammen. Med Hyster-agenturet er også ny salgssjef på plass i Erik Nicolaisen – en gammel ringrev fra bransjen.
Selv om det skal selges, er sunn drift det viktigste også for Nicolaisen.
– Vår filosofi er at vi ikke skal være avhengig av å selge hundrevis av maskiner for å overleve. Vi skal ha servicen i bunn, og ha det beinet og stå på. Så får vi vinne kunder gjennom god service. Trucken er jo ikke bedre enn servicen, sier han.
Landsdekkende på sikt
Nicolaisen har bakgrunn fra Nicolaisen Truckverksted, der han jobbet fra 1983 til selskapet ble kjøpt opp av Toyota i 1998. Han var også eier av Trucktech fra 2001 til 2009. Nå gleder han seg til å bygge opp noe nytt.
– Vi har jo sagt at vi skal selge rundt 150 maskiner i 2021 med stort og smått. Vi skal levere 20 maskiner nå første kvartal 2020, forteller han.
Selv om Henriksen og Nicolaisen er forsiktige og skal bygge sten på sten, er det selvsagt ambisjoner om vekst.
– Vi har en ambisjon om å bli landsdekkende, enten selv eller med underforhandlere. Men det kan være krevende å finne samarbeidspartnere. For servicen må jo være på plass, sier Henriksen, og sier det vil være aktuelt å åpne egne avdelinger også andre steder i landet.
Tradisjonsrikt merke
Hyster er et amerikansk truckmerke, med røtter helt tilbake til 1929. Merket er en del av Hyster-Yale Materials Handling som er verdens femte største truckprodusent, og har produkter i så godt som alle kategorier løfteutstyr.
– Vi ønsker å selge alt vi, men det har vært fokus på «heavy duty»-maskiner, til for eksempel sagbruk, betong, industri og smelteverk, sier Nicolaisen.
Bjørnar Henriksen, som har jobbet med truck siden han var 17 år, er stolt over at han nå kan tilby det han kaller en kvalitetsmaskin.
– Jeg har skrudd truck siden tidenes morgen. Jeg har ikke funnet noe som er dårlig med Hyster. Styringa, drivverket og de våte bremsene, er noe som er eksepsjonelt på Hyster, sier han når vi ber ham skryte litt.
Ved siden av Hyster kan for øvrig Quick Truckservice tilby trekkvogner fra MOL, og trucker fra det italienske merket Carer. Quick selger også Comac vaskemaskiner og Dulevo feiemaskiner.