ELEKTRISK AKSEL: Ved å utstyre semihengeren med en eAksel og batteripakke, vil man kunne regenerere energi og benytte denne til å assistere trekkvognen under kjøring.

Krone med bestillingsklar eTrailer

HANNOVER: Hengeren kan ha mer effekt enn de kraftigste motorene fra Scania og Volvo og resultatet er opptil 40 prosent nedgang i dieselforbruket.

Krone, en av Europas største tilhengerprodusenter, har i samarbeid med Trailer Dynamics utviklet eTrailer – en teknologi som reduserer diesel- og CO2-utslipp fra tradisjonelle diesellastebiler med opptil 40 prosent. Den øker også rekkevidden til batterielektriske trekkvogner betydelig.

Batterikapasiteten er på 200, 400 eller 600 kW, og som de fleste vet, veier batterier en del, så det er uunngåelig at det går ut over nyttelasten. 

Fortsatt i utvikling

Preben Ferre, salgsdirektør i Krone Norge AS, synes dette er spennende og tror vi neppe har sett slutten på utviklingen ennå.

– Vi er nok litt i startfasen her, og dette vil utvikles kontinuerlig, på samme måte som vi har sett med el-biler, kommenterer Ferre.

På IAA Transportation 2024 ble eTrailer-teknologien presentert på Trailer Dynamics-standen, rett ved siden av Krone-standen.

Bestillingsklar

eCOOL TRAILER

Batterikapasitet maks: 551 kWt
Effekt: 345 kW
Peak effekt: 552 kW
Dreiemoment: 8750 Nm
Peak Dreiemoment: 13.728 Nm
Høy-volt-system: 800 V
Lav-volt-system: 28 V
Diesel-reduksjon ICE: 30-50 %
Rekkevidde-økning BEV: 450 km
Ladekontakt: CCS Type2
DC-lading: 350 kW
Tillatt totalvekt: 40 tonn
Nyttelast: 19,3 tonn
Vekt tom: 14,2 tonn


Under messen ble det åpnet for å legge inn faste bestillinger på eTrailer. Reservasjoner gjort tidligere kan nå også omgjøres til bekreftede ordrer.

Typene som er tilgjengelige i skrivende stund, er eMega Trailer (med små hjul), eProfi Trailer (vanlig kapelltrailer), eCool Trailer (frysetraileren vist på bildene), og eDry Trailer (skaptrailer).

Serieproduksjon og priser skal være klare i 2025, ifølge Krone, men kommer trolig ikke til Norge før i 2026, tror Preben Ferre.

Verdensnyheten som A&T har omtalt tidligere, inkluderer også batteribytteteknologi, der hele batterienheten kan byttes ut med en ferdigladet enhet. I samarbeid med CATL jobbes det videre med denne lovende løsningen, som et alternativ til tradisjonell ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy.

For å optimalisere bruken av eTrailer og forbedre flåtestyring, lanserer Trailer Dynamics et nettbasert verktøy for digital simulering og dokumentasjon. Dette verktøyet tilpasses logistiske behov og gir viktig informasjon om energiforbruk og CO2-utslipp, noe som gjør det enklere for flåteoperatører å redusere utslipp og kostnader, samtidig som administrasjonen blir mer effektiv. Systemet kan planlegge batteriforbruket etter turen du legger inn, slik at du unngår å gå tom på vei tilbake.

Vant pris

Krone vant også International Trailer Award (ITA) 2025 i kategorien Smart Trailer, som ble lansert under IAA-messen.

ECOOL TRAILER: Kjølehengeren som var utstilt på messa har 551 kWt installert batterieffekt og maks dreiemoment på 13.728 Nm.

Krone Smart Assistant er nå standard i alle nye Krone-tilhengere og tilbyr støtte til sjåfører og flåteansvarlige.

Ved å skanne en QR-kode på tilhengeren kan sjåfører og flåteansvarlige få tilgang til viktig informasjon i sanntid uten behov for ekstra apper. Dette gjør det enkelt å rapportere skader og få rask respons, noe som reduserer nedetid og effektiviserer vedlikeholdsprosessen.

– Smart Assistant fungerer som et digitalt operativsystem for tilhengeren, og gir brukerne all viktig informasjon når de trenger det, sier Ralf Faust, administrerende direktør for Krone Trailer Service.

Løsningen markerer et paradigmeskifte i digitaliseringen av logistikk, med fokus på brukervennlighet og effektivitet, mener Krone selv.

Smart Assistant kan også raskt gi avkastning for transportbedrifter ved å eliminere unødvendige prosesser og redusere nedetid, noe som forbedrer oversikten over flåten og øker lønnsomheten.

Løsningen kan enkelt tilpasses eldre tilhengermodeller og andre produsenter

Powered by Labrador CMS