MAN TGE er nå oppe i 27 assistentsystemer og har fått
heldigital cockpit og svær skjerm. Nå er vi snart kommet til 2025-modellen som er en oppdatert versjon og omtales som Next Level. A & T har fått prøve varebilen i Saalfelden, Østerrike, en slags teaser før transportmessen IAA i september hvor bilen offisielt blir lansert.
TGE ble markedslansert i 2017 og fra det
første året med 2000 leverte biler, nådde produsenten 26.000 leverte biler i
2023. I Norge er det så langt i år varebilregistrert 31 MAN TGE,
og to registrert som lett lastebil. Selv om modellen volummessig ligger lavt,
blir det sett på som en stor fordel at lastebilkundene kan kjøpe varebiler hos
forhandleren.
Digital Cocpit
Skjermen på bilen vi kjørte er på 12,9 tommer og er tilvalg.
Standardskjermen på 10,4 tommer holder nok massevis, men vi innrømmer at den
store skjermen gir et ekstra godt inntrykk og er enda lettere å bruke og se
på. Skjermene er en del av den digitale cockpiten, og sammen med digitalt
instrumentpanel og oppdatert elektronisk arkitektur er hovedårsaken til at nye TGE omtales som "Next Level". Og selv om vi sier 2025-modeller, så startet
produksjonen av de nye variantene allerede i juni i år.
Lanseringsversjon
Utseendemessig er det ikke noe nytt på utsiden, men MAN har tatt frem
en begrenset serie som kalles Next Level Edition i forbindelse med lanseringen.
Da får man den nye lakkoden Pale Copper Metallic som testbilene hadde, speilhus
i fargen Piano Black, «sølvbumerang» ved grøftelysene foran, 17-tommers
alufelger og «Next» logo i grillen.
Assistenter
De to helt nye assistentsystemene Blind Spot Warning og
Drive Off Warning blir standard på biler over 3,5 tonn, og tilvalg på
varebilene. Førstnevnte bruker radarsensorer for å overvåke blindsonen på siden,
og redusere risikoen for kollisjon med syklister. Drive Off Warning bruker
kameraer og radar for å overvåke området foran bilen, og skal hindre kollisjon
med fotgjengere og syklister i det du skal kjøre av gårde. Føreren får både
visuelt og akustisk varsel på disse systemene.
I tillegg kommer de nye systemene Cruise Assist som
kombinerer ACC Stop & Go, Active Lane Guard System og Traffic Jam Assist.
Om du velger automat får du Cruise Assist Plus som består av ACC Stop & Go,
Emergency Assist, Active Lane Guard System og Traffic Jam Assist. Turn Assist hjelper
deg til å unngå kollisjon når du skal krysse over en vei når det kommer trafikk
imot. Som standard får nye TGE Fatigue Detection, Traffic Sign Information,
Intelligent Speed Assist, Emergency Brake Assist, Parking Assist, Active Lane
Guard System, Cruise Control og Tyre Pressure Monitoring System.
Black Box
Standard for TGE med N1-godkjenning er kollisjonspute på
passasjersiden (tilvalg for N2) og ulykkes-opptak-system som lagrer kritiske
parametere og informasjon like før, under og like etter en ulykke.
Kutter den svakeste
Motorene og girkassene er de samme, men 102-hesteren er ikke
lenger tilgjengelig på grunn av lav interesse. Dermed har man valget mellom
effekttrinnene 140, 163 og 177 hestekrefter.
Nytt i førerhytta
TGE har også fått elektronisk håndbrekk med hillhold og
bryteren er montert på høyre side rett bak det nye multifunksjonsrattet i
skinn. Automaten er av typen torque-converter og du får girhendler bak rattet.
Girspaken er ny og rattmontert, noe som sparer plass. To USB-C porter for
lading og dataoverføring er på plass og du kan bestille opp til fire slike.
Nøkkelløs start har flere fordeler, deriblant bedre egnethet
for bildelingsplattformer. Egen luke med ladeplate til mobilen er også på plass. Om du for eksempel velger en dobbelcab med bakseter kan du
ta bruk In-Car Communication som gjør at det du sier blir forsterket gjennom
høyttaleranlegget i baksetet via mikrofonen foran.