Systemet veier, måler og registrerer strekkoder på last, mens gaffeltrucken er i bevegelse, og videresender det til brukerens WMS- eller ERP-system. Dette skal effektivisere og optimalisere bruken av lasterom og kjøretøyflåtens kapasitet.
Disse kjemper om årets IFOY-priser
15 ulike produkter fra 12 produsenter er nominert i seks ulike kategorier til årets IFOY-priser. Les om alle kandidatene her.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
IFOY står for International Intralogistics and Forklift Truck of the Year, og er priser som deles ut til fremragende produkter innen internlogistikk. Opprinnelig var IFOY en ganske ren truck-pris, men når prisen nå skal deles ut for sjuende gang, har det etter hvert dukket opp flere produktkategorier innen internlogistikk som er verdige en pris.
I år er det seks ulike kategorier: Motvektstruck, Lagertruck, AGV og internlogistikkrobot, Internlogistikk-software, Årets spesial og Årets «startup».
Alle produktene skal i mars testes av en internasjonal jury, bestående av 29 bransjejournalister fra 19 ulike land. Moderne Transports redaktør, Øyvind Ludt, er Norges representant i juryen.
For å vinne prisen, må produktene vise at de bringer noe nytt og ikke minst nyttig til markedet.
– Finalistene sammenlignes ikke med hverandre i de respektive kategoriene, men med rivaliserende trucker eller maskiner på markedet. Bare de nominerte som utkonkurrerer sine rivaler når det gjelder innovasjon, har en sjanse til å vinne, sier juryens leder, Anita Würmser.
Årets motvektstruck
Clark S25
Dette er en gassdrevet truck med kapasitet på 2,5 tonn. Ifølge produsenten vil juryen se svært høy komfort og svært lave driftskostnader. Tre S-er, (smart, strong og safe) er ifølge produsenten karakteristikker til denne helt nyutviklede trucken.
Unicarriers TX3
Truckene i TX3-serien har kapasitet fra 1,3 til 2,0 tonn. Dette er trehjuls elektriske trucker som ifølge den svenske produsenten karakteriseres av lavt energiforbruk, smart ergonomi og høy håndteringseffektivitet.
Årets lagertruck
Dette er en robust palletruck for gående operatører, med en kapasitet på hele åtte tonn. Trucken skal erstatte store tunge trucker med førerplass og ønsker å imponere med god sikt, optimal sikkerhet og effektiv manøvrerbarhet i trange miljøer.
Combilift Combi-PPT
Dette er en lavt priset sidelastertruck tilpasset lang last i trange ganger. Den elektriske trucken kan kjøre i alle retninger og har en kapasitet på 4,5 tonn.LOEFFLER
Hubtex MaxX
Dette er verdens første skyvemasttruck med litium-ion-batteri, og med et nytt modulært batterisystem som gjør at batteriet er formet slik at trucken får bedre sikt.Isabell.Stoffel@jungheinrich.de
Jungheinrich ETV 216i
STC er en miniload-kran som muliggjøre lagring av små deler i kasser, esker eller kartonger.Christian Willner Photographie
AGV og internlogistikkrobot
Dette er en automatisert trekk-truck med automatisert på- og avlasting, som ifølge produsenten gir høy pålitelighet, enkel betjening og lave investeringskostnader.
Jungheinrich STC
Dette er et påbygg til en tidligere IFOY-vinner, TORsten, og er en kombinasjon av en AGV-truck og en robot. Den nominerte versjonen er utstyrt med en robotarm, som gjør maskinen til en mobil og autonom plukkrobot.
Still LiftRunner med LTX
Dette verktøyet er et modulært, radiobasert hjelpesystem for å kontrollere årsakene til feil i internlogistikken. Systemet kombinerer stor informasjonsmengde med mange muligheter for styring.Volker_Strey
MANIPULA-TORsten
Dette er en web-portal med ni ulike applikasjoner som brukes til å sammenstille data for raske analyser og optimalisering. Systemet varsler automatisk brukeren om kostnadsnivå eller frister overskrides eller om det er på tide med vedlikehold eller undersøkelse av utstyret.
Internlogistikk software
Systemet veier, måler og registrerer strekkoder på last, mens gaffeltrucken er i bevegelse, og videresender det til brukerens WMS- eller ERP-system. Dette skal effektivisere og optimalisere bruken av lasterom og kjøretøyflåtens kapasitet.
Jungheinrich zoneCONTROL
Dette er et opplæringsverktøy for truckførere. Systemet monteres på en gaffeltruck fra Raymond og kobles til selskapets simuleringssystem for å skape et realistisk læringsmiljø.
Still neXXt fleet
Cargometer
CPQ her står for Configure Pricing Qoute. Dette systemet er et verktøy for å konfigurere realistiske 3D-miljøer i internlogistikken og å prissette slike løsninger. Det visuelle grensesnittet gjør planleggingen oversiktlig og gir kunden et godt innblikk i løsningen allerede i tilbudsfasen.
Årets spesialkategori
Dette er en smart hanske, som erstatter den tradisjonelle håndscanneren. Den skal bedre ergonomien og gjøre lageransatte mer effektive. Hver prosess registreres automatisk og brukeren kan få raske tilbakemeldinger.Ludwig Leonhardt
Raymond 3D
Trône er et ergonomisk trucksete, som automatisk stiller seg inn etter ulike brukere med opptil fem motorer.