Årets mest spennende nyvinninger til lageret
17 produkter og løsninger fra 14 produsenter kjemper om årets Ifoy-priser – «internlogistikkens Oscar».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifoy står for International Intralogistics and Forklift Truck of the Year. og har siden 2013 årlig kåret de beste produktene innen internlogistikk. Opprinnelige var det mer eller mindre en ren truck-kåring, men de siste årene har det utviklet seg til kåringer i ulike klasser innen internlogistikk, som AGV-er, ulike programvareløsninger og andre nyvinninger.
Årets nominerte består av 17 ulike produkter og løsninger fra 14 produsenter, valgt ut fra totalt 36 innsendte forslag.
- I år har juryen konsentrert seg om noen få toppmodeller innen klassiske gaffeltrucker og lagerutstyr, og hatt et veldig sterkt fokus på hvordan lageret vil se ut i den ikke så veldig fjerne fremtiden. Dette er et klart uttrykk for hvor internlogistikken går: automasjon, teknologi, programvare og holistiske løsninger er viktigere enn noen sinne, sier juryleder Anita Würmser.
Alle finalistene vil gjennomgå en grundig testprosess før juryen avgir sine stemmer. I Ifoy Test bruker eksperter en standardisert prosedyre for å måle kandidatenes nøkkeltall. Deretter gjøres en innovasjonssjekk spesialister fra Dortmund Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), Universitetet i Dresden og Technische Universität München. Til slutt skal jurymedlemmer fra 21 land selv prøve de ulike produktene og studere resultatene fra undersøkelsene før en avgjørelse tas.
Det viktigste kriteriet for å vinne er at kandidaten tilfører noe nytt og nyttig i sitt segment.
- Bare de som utkonkurrerer sine direkte konkurrenter i markedet har en sjanse til å vinne, understreker juryleder Würmser.
Testingen skal i utgangspunktet skje i Dortmund i slutten av mars, men mye tyder på at mange av jurymedlemmene på delta via nettet på grunn av covid-19-situasjonen.
Her tar vi en kjapp gjennomgang av kandidatene:
Lavtløftende lagertruck
Still EXH-S 25 er en lavtløftende palletruck med 2,5 tonns kapasitet. Den fortrinn er at den er svært kompakt og har en topphastighet på 14 km/t
HUSKi er et trekktrucksystem som kan overføre gods opp til 1,4 tonn kontaktløst, automatisk og autonomt, og muliggjør autonom internlogistikk for større gods.
Spesialkjøretøy
Moffett E4-25.3NX fra Cargotec er angivelig verdens første helelektriske gaffeltruck ti å henge bak på lastebiler. Den har løftekapasitet på 2,5 tonn og drift på alle fire hjul.
Integrert lagerløsning
Still er også nominert for sin totalløsning levert til produksjonslageret til den danske elektronikkprodusenten Danfoss. Her har Still levert en løsning som samkjører tre automatiserte serier med industritrucker, sammen med verktøyet iGo Insights, som optimaliserer systemet og gir råd, samt sikkerhetsløsningen ELOshield.
Hänel GmbH & Co. KG er nominert for sin leveranse til MSC Tehnologies, der 12 samkjørte lagerautomater også er fullintegrert sømløst med MSCs SAP-løsning.
Hai Robotics er nominert med Haipick A42N, som ifølge produsenten er verdens første autonome plukkrobot som kan håndtere pappesker og kasser i ulike størrelser. Systemet bruker visuell 3D-gjenkjenning som gjør det mulig å lokalisere kasser og esker uten bruk av koder.
Programvare
Arculus er nominert med flåtestyringssystemet Arculus Fleet, som gjør det mulig for kunden å styre AGV-er fra flere ulike produsenter fra ett system.
Integrated Drone Control Center fra HHLA Sky er et system som gjør det mulig å ha kontroll over opptil 100 flygende droner samtidig fra én plattform.
AGV
Arculee2 fra Arculus er en AGV utviklet for produksjons- og logistikkmiljøer. Dens fortrinn er konstant innsamling av data gjør at den kan gjøres smartere og oppgraderes trådløst og dermed blir en stadig bedre robot.
Haipick A42T fra Hai Robotics er verdens første høytløftene robotsystem som kan løfte kasser opp til 6,5 meter med en teleskopløsning.
Smart Pallet Mover fra Interroll er en ny mobil robotløsning for automatisering av palletranport i produksjonslokaler eller der det foregår ordreplukk. Systemet kan håndtere paller eller esker på opptil ett tonn.
iw.hub fra IDEALworks, som er et datterselskap ti BMW, er en helautonom mobil robot som takket være en skybasert kontrollplattform kan installeres i løpet av to dager.
Årets startup
HS 50 fra Nimmsta er skanner montert på håndbaken med touchdisplay, som gir nye muligheter for effektivitet på lageret.
Logistics Interchat fra Oppidum TIC er en kommunikasjonsplattform som også fungerer som oversetter tilpasset bruk på terminaler der sjåfører ikke snakker språket til de lokalt ansatte.
SYNA.OS Logistics er en ny programvareløsning som bruker kunstig intelligens og skyteknologi til blant annet å optimalisere logistikkprosesser, styre autonome mobile roboter og finne de beste rutene.
Volume Wave er et ultrakompakt palleskyttelsystem som likevel gir rask tilgang til hver eneste palle, samtidig som det sparer 40 prosent av plassen sammenlignet med en konvensjonell løsning.
Waku Sense er et sanntids analysedashbord som kan brukes til å benchmarke ytelsen til ulike robottyper, kapasitetsutnyttelse og pålitelighet.