Her er årets beste trucker
MÜNCHEN (MTlogistikk.no): Still, Jungheinrich og Torwegge kunne juble høyest da prisene for årets beste trucker og internlogistikk-løsninger ble delt ut i München.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
International Forklift of the Year (IFOY) deles ut årlig, og er etter hvert gått over fra å være en pris for de beste truckene til å vurdere og hedre flere typer lager- og internlogistikkløsninger. 11 produkter fra sju ulike produsenter var nominert i fire ulike kategorier. De nominerte produktene og løsningene gjennomgikk over et halvt år en lang rekke tester og undersøkelser fra uavhengige spesialister. Resultatene fra disse testene ble presentert for den internasjonale juryen, som også kjørte og testet produktene på egen hånd over to dager i mars.
På åpningskvelden av Transport Logistic-messen i München ble vinnerne kåret. Still stakk av med to priser, mens Jungherinrich og den relativt ukjente tyske produsenten Torwegge også fikk en pris
- Industri 4.0 er raskt i ferd med å bli en del av pakke- og internlogistikk. På dette området hra vinnerne fremvist innovasjoner som ikke bare lover, men også målbare kvantesprang i form av kundefordeler, sier juryens leder, Anita Würmser.
I den mest konvensjonelle kategorien «Lagertruck» gikk ordreplukkeren Still iGo neo CX20 til topps. Juryen var imponert av løsningens grad av innovasjon, samtidig som det er en truck som er svært intuitiv og enkel å bruke. Ikke minst er den svært effektiv sammenlignet med andre ordreplukkere.
Det unike med iGo neo er at den følger etter plukkeren automatisk, uten at plukkeren må kalle på den via en fjernkontroll eller lignende.
- iGo neo representerer en milepæl i utviklingen av autonomt materialhåndteringsutstyr. Den tetter gapet mellom robotteknologi og internlogistikk, heter det i en uttalelse fra juryen.
Du kan lese en grundig test gjennomført av MTs testredaktør Theo Egberts i førstkommende utgave av Moderne Transportn
I kategorien for autonome kjøretøy «AGV» kom den lille produsenten Torwegge med sin løsning med det sjarmerende navnet TORsten inn fra sidelinjen og stakk av med prisen. Dette er en helt selvgående kjøretøy som kan flytte ulike lassbærere og har en kapasitet opp til hele 7,5 tonn. Avgjørende for juryen her var den tekniske kvaliteten på komponentene og det brede spekteret av potensielle applikasjoner.
- Det desentraliserte intelligens-konseptet og bruk av innovativ teknologi i TORsten, øker betydelig mulighetene for automasjon, heter det i testrapporten om TORsten.
Still tok sin andre pris i kategorien «Spesialkjøretøy» for sin trekktruck-løsning laget for girkasse- og motorprodusenten Perkins i England. Dette er en halvautomatisk løsning som gjør arbeidet med å flytte svært tunge paller med maskindeler lettere, noe som dermed tar hensyn til at gjennomsnittsalderen på lagerarbeidere i Europa er i ferd med å krype oppover. Perkins ønsket også å fjerne alle tradisjonelle gaffeltrucker fra lageret, og det fikk Still til med denne løsningen. Føreren av trekktrucken trenger bare å kjøre opp langs pallene og posisjonere trucken ved hjelp av laser, og så laste og sette fra seg paller med et par tastetrykk på en touchskjerm.
- Løsningen utvider utvalget av applikasjoner for trekktrucker og åpner således et nytt markedssegment, heter det i juryens uttalelse.
I den nye «Spesialkategorien» var det Jungheinrichs Indoor Positioning System som vant. Dette er et lokaliseringssystem for trucker på store lagre basert på blutooth- og smarttelefon-teknologi. I utgangspunktet høres det kanskje ikke så innovativt ut å få en oversikt over truckers posisjon på et lager, men på store lagre er dette faktisk et stort problem for Jungheinrichs kunder. I tillegg kan systemet brukes til mye mer enn bare å finne igjen en savnet truck. TruckFinder er et av fire valg i systemet.
De andre er RouteOptimizer, ZoneGuard og SpeedZoning. Gjennom disse kan lagersjefer få oversikt over hvilke områder på lageret som er mest trafikkert og justere lager og truckkjøring deretter. Man kan også opprette soner der trucker ikke har tillatelse til å kjøre inn eller ut av, og man kan varsle truckførere om hastighetsbegrensninger eller unormale forhold gjennom å sende varsel til en smarttelefon som er montert på trucken.
- Posisjonssystemet gir mange fordeler for kunder, fra større oversikt til økt produktivitet for truckflåten. Siden systemet benytter smarttelefoner og blutooth-teknologi, kan det brukes på kjøretøy fra ulike produsenter, men kan også implementeres og tilpasses fleksibelt, raskt og til en lav kostnad, heter det i juryens uttalelse.