Ole Andreas Hagen er næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.
Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro?
KRONIKK: Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro, undrer Ole Andreas Hagen.
Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og
Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen.
Klima-endringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår
manglende beredskapsevne. Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan
AS Norge bruke på å bygge en ny bro?
Situasjonen er over på ingen måte under kontroll
Bro-kollapsen ved Ringebu setter næringslivet ut av spill. Godstog-operatørene
taper 3-4 millioner kroner per dag, de mister sine inntekter og sitter med alle
kostnadene. Presset i lastebilmarkedet er betydelig. -Situasjonen er på ingen
måte under kontroll, og med Dovrebanen stengt i overskuelig fremtid gir det
enorme forsinkelser og merkostnader, fremholder logistikk-selskapene.
Samferdselsministeren og Bane Nor bedyrer at de jobber så
raskt som mulig
Randklev bru kollapset den 14. August.
Samferdselsministeren har varslet at brua skal bygges opp igjen så raskt som
mulig. Den 25. August skrev BaneNor i en pressemelding at de jobber for
fullt med å finne en rask løsning. De har etablert samarbeid med
rådgiver, entreprenør og forbereder en hasteanskaffelse av "totalentreprise
med samhandling". De understreker imidlertid at det kan ta lang tid, og at
de vurderer både midlertidige og langsiktige løsninger.
12 dager for seks-felts bro i Philadelphia
Kan vi lære noe av utlandet? Da Interstate Highway-broen I 95 i Philadelphia
kollapset i USA 11. Juni i år, tok det 12 dager å gjenoppbygge broen. Guvernør
Josh Shapiro erklærte unntakstilstand. Krisen ga et boost i kreative løsninger og
den seks felts store broen ble gjenoppbygget med myndigheter og arbeidere
som sto på 24-7.
Eller hva med Ukraina? The Guardian publiserte nylig en
artikkel om Ukrainas betydelige kapasitet og evne til gjenoppbygging, til tross
for at de er i krig; Til nå har Ukraina gjenoppbygget 41 broer, 80 midlertidige
broer og 900 stasjoner/depoter.
Beredskapsevne under press
Alarmen går. Kollapsen av Randklev bro handler ikke lenger
om gods på bane, eller fortvilte passasjerer som må finne andre løsninger. Det
handler om AS Norges beredskapsevne.