Moderne Transport-prisen til Inger Beate Hovi
VERDIG VINNER: Inger Beate Hovi (54) har viet hele sitt yrkesaktive liv til samfunnsnyttig forskning på godstransport. Hun er årets vinner av Moderne Transport-prisen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og med en så lang historie er det bare passende at prisen deles ut til en dame med lang fartstid innen transport og logistikk, nemlig forskningsleder innen næringsøkonomi og godstransport ved Transportøkonomisk Institutt, cand.oecon. Inger Beate Hovi.
Moderne Transport-prisen skal gå til «den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport», og det har Hovi gjort i aller høyeste grad. Få, om noen, har levert mer forskningsmateriale innen godstransport de siste 20 årene.
«Inger Beate Hovi har forsket på transport i hele sitt voksne liv. Forskningen er rettet mot mange områder innen fagfeltet for eksempel miljøeffekter og klimaanalyser, bil, sjø og jernbanetransport, bydistribusjon og hun har bidratt til Nasjonal transportplan i en årrekke.
Hun har skrevet et utall av TØI-rapporter, vitenskapelig artikler og bidratt i mange populærvitenskapelig tidsskrifter. Hun holder mange foredrag og deler raust sin kunnskap på ulike konferanser til det beste for bransjen», heter det i juryens begrunnelse for tildelingen.
Bidrar
Hovi har siden 2004 ledet en forskergruppe ved TØI som arbeider med ulike sider ved næringslivets transporter. Gjennom dette arbeidet har hun laget mye av grunnlaget store deler av transport- og logistikkbransjen i Norge i dag tar sine avgjørelser basert på. Samtidig bidrar forskningen hennes til store samfunnsøkonomiske besparelser gjennom bedre utnyttelse av transportkapasiteten, og dermed mindre veitrafikk og reduserte utslipp. Hennes forskning brukes også hyppig når landets samferdselsmyndigheter skal legge sine strategier og planlegge sine utbygginger.
Av kollegaer og samarbeidspartnere beskrives Hovi som en nestor innen godstransport, og en attraktiv samarbeidspartner både eksternt og internt.
Som fagperson og kollega er hun flink til å dele og alltid åpen for å la andre bruke hennes materiale. Hun følger opp både studenter og yngre ansatte med iver. Hun deler også raust og flittig av sin kunnskap med andre fagfolk, næringsliv og kunnskapsbedrifter og gjennom hyppige foredrag.
Overrasket på jobb
Vanligvis deles prisen ut under festmiddagen på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen, med oppunder 1000 mennesker i salen. Det ble det ikke anledning til i år, siden covid-19 har tvunget Transport & Logistikk til å bli en heldigital konferanse. I stedet ble Hovi overrasket under et internmøte på TØI av MT-redaktør Øyvind Ludt og juryleder Eirill Bø, som til daglig er dosent ved handelshøyskolen BI. Utdelingen ble kringkastet under den digitale Transport & Logistikk-konferansen.
Se innslaget her:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Og vinneren ble definitivt tatt på sengen.
– Jeg kjenner jo til Moderne Transport-prisen, men at det er jeg som skulle få den har ikke slått meg, sa Hovi da prisen ble overrakt.
– På TØI er vi veldig opptatt av at forskningen vi utfører skal være relevant. Vi har over lang tid levert mye materiell til transportetatene og deres NTP-arbeid. Nå i den senere tid opplever vi mer og mer etterspørsel fra transportnæringen selv, og det tar vi som et tegn på at forskningen vi gjør er relevant og aktuell, sier Hovi.
Skal forske på covid-19
Aktuell forskning skal hun atter i gang med nå, gjennom prosjektet Consign (Effects of COvid-19 on reliability of National Supply In a Global Nexus), der Hovi skal lede et forskningsprosjekt for å finne ut hvordan transportbransjen ble rammet av covid-19.
Med seg på prosjektet har TØI fått blant annet Posten/Bring, PostNord og DB Schenker, samt Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport.
– Vi skal se på hvordan transportnæringen er rammet, hva har vært de største utfordringene for transportkjøperne og om krisen har påvirket forsyningssikkerheten på noe vis. Men vi skal også se på om krisen viser at næringen er god til å omstille seg til nye rammebetingelser, og om dette har gitt grunnlag for innovasjon, forklarer Hovi.
Inn i juryen
Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen i år har fjorårsvinner Carl-Erik Arnesen i Hav Line sittet sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø som er juryens leder, logistikkdirektør i Matmegleren og styreleder i Logistikkforeningen Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn, Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Inger Beate Hovi en del av juryen.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.