Fotos: Istockphoto. Montasje: Logistikk Inside
Amerikansk havnestreik avverget
Etter måneder med usikkerhet er en ny seksårsavtale på plass, og havnene på USAs østkyst og gulfkyst unngår streik.
Det som kunne blitt en alvorlig krise for den amerikanske logistikkbransjen - med følgeeffekter på global varehandel - er nå avverget. Den internasjonale havnearbeiderforeningen (ILA) og arbeidsgivergruppen United States Maritime Alliance (USMX) har i dag inngått en foreløpig avtale om en ny seksårs kontrakt, kun dager før fristen gikk ut. Avtalen hindrer en potensiell streik som ville trådt i kraft 15. januar.
I en felles uttalelse beskriver partene avtalen som en «vinn-vinn». Den innebærer både garantier for arbeidsplasser og åpning for implementering av ny teknologi, som semi-automatiserte kraner, ved havnene fra Texas i sør til Boston i nord.
Automatikk og arbeidsplasser – et følsomt kompromiss
Lønnsbetingelsene ble spikret i oktober, så det har vært automasjon som har vært det store stridstemaet. Mens arbeidsgiversiden har argumentert for at teknologi som automatiserte kraner er nødvendig for å øke effektiviteten, har fagforeningen fryktet at slike tiltak ville medføre mindre behov for arbeidere.
Den nye avtalen gir en løsning begge parter kan leve med: Arbeidsgiverne får rett til å innføre ny teknologi, mens fagforeningen har sikret at det opprettes nye, godt betalte stillinger knyttet til driften av denne teknologien.
Historisk lønnsøkning
Den nye avtalen bygger på en tidligere enighet om en lønnsøkning på hele 62 prosent over seks år, fremforhandlet etter en tre dagers streik i oktober 2024. Denne lønnsøkningen var betinget av at en endelig avtale kom på plass.
Havnearbeidere som håndterer kjøretøy og rullende last, en gruppe som også streiket i oktober, er derimot ikke omfattet av avtalen.
Fornøyde aktører
Detaljene i avtalen er foreløpig ikke offentliggjort, men både arbeidsgivere og fagforening har uttrykt tilfredshet. Også næringslivet har reagert positivt.
– Vi er glade for at en avtale er på plass. Dette sikrer forutsigbarhet i leveransene og legger grunnlaget for en modernisering som er nødvendig for fremtidig vekst, sier Jonathan Gold, visepresident i National Retail Federation til Reuters.
Fagforeningen og arbeidsgiversiden vil nå jobbe med å få avtalen ratifisert av sine respektive medlemmer, en prosess som trolig vil pågå frem til sommeren. Inntil da fortsetter arbeidet under den gamle kontrakten.