Unik Nor Lines-avtale
Går for timespris og overfører ansvar til leverandør.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det norske rederiet Nor Lines har signert en avtale med Rolls-Royce for to skip, som innebærer at Rolls-Royce ved å utnytte potensialet i «big data» skal overvåke, planlegge og utøve service på alt utstyr selskapet har levert til fraktefartøyene Kvitbjørn og Kvitnos.
Tjenesten heter «Power-by-the-hour» og er et helt nytt tilbud fra marinedivisjonen til Rolls-Royce, og kontrakten med Nor Lines er den første av sitt slag, opplyser Rolls Royce i en pressemelding.
Fast timepris
I praksis betyr avtalen at Nor Lines overfører ansvar for service planlegging og drift fra rederiet tilbake til leverandøren av utstyret, Rolls-Royce. Nor Lines betaler en fast kostnad per driftstime per skip. Rolls-Royce vil overvåke skipets utstyr fra land ved hjelp av sensorer om bord, kunne koble seg på skipet og gjennomføre fjernstyrt service, eller sende en serviceingeniør om bord om det blir behov for det.
Avtalen omfatter også planlagt vedlikehold, mens det daglige vedlikeholdet om bord gjennomføres av rederiet selv. Tjenesten høster erfaring fra tilsvarende avtaler som konsernet Rolls-Royce i flere år har hatt i flymarkedet.
– Kort sagt så gir avtalen oss en forsikring mot nedetid på grunn av feil på utstyr. Samtidig sikrer den at utstyret fra Rolls-Royce om bord gjør jobben sin så optimalt som mulig, sier Sigvald Breivik, administrerende direktør i Nor Lines.
Overvåker forbruket
Nor Lines har også bestilt Energy Management System fra Rolls-Royce. Systemet logger energiforbruk og utslippsnivåer. Dataene kan benyttes til å ta de rette driftsbeslutningene for skipene.
– Både «Power-by-the hour» og Energy Management-systemet er utviklet fordi vi i dag har fått på plass avansert overvåking av systemene ombord fra land. Fordi vi har mulighetene til å registrere og analysere store mengder data, kan vi også tilby en bedre og mer komplett serviceavtale til skip enn for bare få år siden, sier Knut Hovland, direktør for Services og Customer i Rolls-Royce.
MS Kvitbjørn ble overlevert til Nor Lines fra det kinesiske Tsjui-verftet i 2015. Kvitbjørn var da det første av to fartøy bestilt av rederiet, og det første gassdrevne norske kystgodsfartøyet. Søsterskipet Kvitnos ble levert senere samme år. Fartøyene går nå begge fra havner i Europa og langs norskekysten til Hammerfest.
– Kvitbjørn og Kvitnos er høyteknologiske skip. Det gjør at denne avtalen for meg nærmest er en selvfølge, når alt ligger så godt til rette hos begge parter for å inngå en moderne serviceavtale. Teamet om bord gleder seg også til å få løsningen på plass, sier teknisk direktør Rolf Herheim i Nor Lines.
- Nyskapende fartøy
Den nye serviceavtalen dekker en rekke med Rolls-Royce-utstyr som er installert om bord de to 5000 tonn tunge frakteskipene. Det inkluderer blant annet Bergen B35:40LNG-motor, det kombinerte ror og propellsystemet Promas, en Hybrid Shaft Generator som optimaliserer bruk av el-energi og et «wave piercing» skrogdesign. Teknologiene som utgjør Environship-konseptet kan reduserer utslipp med opptil 40 prosent sammenlignet med tilsvarende dieseldrevne skip.
– Kvitbjørn og Kvitnos er åpenbart spesielle skip for Rolls-Royce, og har blant annet vår rene LNG-motor ombord. Vi ser fram til å følge disse nyskapende fraktefartøyene tett videre, sier Knut Hovland.