Handlet julegaver på nett for tre milliarder
Aldri før har nordmenn handlet så mye julegaver på nett.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nordmenn har handlet julegaver på nett for nærmere tre milliarder kroner i år, viser en ny undersøkelse fra Postnord. Frem til siste helgen før jul hadde norske forbrukere handlet julegaver for 2,9 milliarder kroner via internett.
- Av undersøkelsen fremgår at cirka 18 prosent av alle julegaveinnkjøp i Norge frem til 18.–21. desember er gjort via internett. 46 prosent av norske forbrukere har netthandlet julegaver for i gjennomsnitt 1773 kroner. Det innebærer at vi nordmenn så langt i år har netthandlet julegaver for cirka 3 milliarder kroner, sier utviklingssjef for E-commerce i Postnord AS, Kristin Anfindsen.
- Flere nordmenn enn noen gang har valgt å bestille julegavene sine hjemme i ro og fred. Det er enkelt og komfortabelt, og man føler seg trygg på at leveransen kommer frem i tide, sier Anfindsen.
Hvordan får nissen levert alle pakkene? Jo slik!
De julegavene de fleste har handlet på internett i år, er klær/sko, hjemmeelektronikk og bøker. Totalt opplyser 23 prosent at de har netthandlet klær eller sko som julegaver. Like mange (23 prosent) har kjøpt hjemmeelektronikk på nett for å gi bort til jul, mens 25 prosent har gavehandlet bøker på nett i år.
Fakta fra undersøkelsen:
Frem til 18.-21. desember i år har nordmenn totalt handlet julegaver for 16,6 milliarder NOK (i fysiske og digitale butikker).
Undersøkelsen ble gjennomført 18.–21. desember, noe som vil si at det har vært mulig å måle flesteparten av årets julegaveinnkjøp på Internett.
Frem til 18.–21. desember har nordmenn netthandlet julegaver for i overkant av 2,9 milliarder NOK.
Det innebærer at frem til 18.–21. desember var 18 prosent av nordmenns julegaveinnkjøp gjort via internett.
De mest populære e-julegavene:
- Bøker (25%)
- Klær/sko (23%)
- Hjemmeelektronikk (23%)
- Sports- og fritidsutstyr (13%)
- Leker (10%)