Tre av ti gaver handlet på nett
Så langt i år har norske forbrukere netthandlet julegaver for til sammen 1,4 milliarder kroner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det viser en ny undersøkelse fra Postnord.Av undersøkelsen fremgår det at norske forbrukere vil handle julegaver på nett for nærmere 4,8 milliarder NOK i år.
Les også: Julenissen trenger nytt logistikkstenter
Frem til 25. november har nordmenn handlet julegaver for totalt 4,5 milliarder kroner. En stadig større del av nordmenns julegaveinnkjøp skjer via nettet, og per 25. november er 1,4 milliarder lagt igjen i nettbutikker. 24 prosent av norske forbrukere netthandlet julegaver for i gjennomsnitt 1659 kroner.
– Stadig flere norske forbrukere velger å gjøre unna en del av julehandelen på nett, og det ser ut til at denne delen blir større enn prognosen i oktober indikerte.Vi leverer allerede nå rekordmange netthandelspakker, og forventer trykk frem mot jul, sier utviklingssjef for E-commerce i Postnord AS, Kristin Anfindsen
Verdens beste logistiker? Det er Julenissen det.
Og denne helgen er det ventet at julehandelen begynner å ta av for alvor. Mange butikker vil i en begrenset periode senke prisene sine kraftig på flere produkter. Inspirasjonen kommer fra USA, der Black Friday og Cyber Monday hvert år markerer startskuddet for julehandelen.
- Så langt i nettjulehandelen sier 29% at de har gavehandlet klær eller sko (på nett), 34% har kjøpt medieprodukter (som bøker, dvd, cd, dataspill) og 19% har kjøpt hjemmeelektronikk. 11% har kjøpt interiør eller møbler, mens 9% har kjøpt kosmetikk, hud- og hårpleie, sier Kristin Anfindsen.