Åtte nye kraner til Oslo Havn
Oslo Havn har kjøpt åtte elektriske kraner med null utslipp fra finske Kalmar.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
De nye kranene skal brukes på den den nye containerterminalen som skal stå ferdig på Sjursøya i 2015.
Fire av kranene vil bli levert om et år, mens de fire siste vil bli levert når terminalen står ferdig i 2015. Kranene produseres i Polen og koster til sammen rundt 140 millioner kroner.
De elektriske kranene er blant verdens mest avanserte og er de første RTG- kraner som vil bruke semi-automatisk posisjonering, ved hjelp av datasystemet Terminal Logistic System. Kranføreren kan overvåke kranens automatiske bevegelser via innebygde kameraer. Løftekapasiteten er på 50 tonn.
Kranene er styrt av et lasersystem, som sikrer nøyaktig posisjonering av kranene og som er mindre sårbart enn satellittkommunikasjon som brukes i dag.
RTG- kranene er elektriske og går på gummihjul. På de nye kranene er det dobbelt så mange gummihjul som på dagens, som gjør dem mer stabile. Åkene er også elektriske og vil dermed støye mindre.
Dagens RTG- kraner stabler fire containere i høyden. Med de nye kranene kan en stable opp til fem containere i høyden, og dermed oppnå en 25 % økning i kapasitet.
På den nye terminalen på Sjursøya skal det være i alt fire containerkraner og 12 stablekraner. En jobber nå med å kjøpe inn nye containerkraner.
Utbyggingen av Sjursøya vil øke containerkapasiteten i Oslo Havn fra 210.000 til 450.000 TEU årlig.