Bygger Panamakanalen igjen
Krangelen mellom byggherre og entreprenører er delvis løst, og arbeidet med å utvide Panamakanalen er i gang igjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
5. februar la entreprenørkonsortiet GUPC som utvider Panamakanalen ned arbeidet. Årsaken var hvem som skal ta regningen for en kostnadsoverskridelse på 1,6 milliarder dollar, entreprenørene eller byggherren Autoridad del Canal de Panamá (ACP).
Den totale kostnaden på prosjektet var ved byggestart estimert til 5,25 milliarder dollar.
Nå er arbeidet i gang igjen etter at partene har løst noen av flokene.
- Arbeidet er i gang igjen og konsortiet har garantert at de vil fortsette å arbeide, noe som var vårt hovedmål så vi kan gå videre og diskutere andre uenigheter og få en langsiktig enighet, sier ACP-sjef Jorge Quijano.
Men man er ikke enige om at ACP skal dekke kostnadsoverskridelsene, slik GUPC krever.
- ACP understreker at disse kravene må gå gjennom prosessene som er beskrevet i kontrakten, sier Quijano.
Disse forhandlingene vil nå fortsette, men altså mens arbeidet faktisk pågår.
Utvidelsen av den viktigste ferdselsåren mellom Atlanterhavet og Stillehavet startet i 2009 og skal etter planen være ferdig i 2015.
Planen er at kanalen i fremtiden skal kunne ta skip med en kapasitet på opptil 12.000 TEU*. Dette skjer gjennom bygging av tre nye sluser og en ny led.
I dag er størrelsesbegrensningen på 5000 TEU.
Utvidelsen er svært viktig for Panamkanalen. Det planlegges nemlig en konkurrerende kanal i Nicaragua.
*TEU: Twenty-foot equivalent unit (TEU) er en måleenhet basert på volumet til en 20 fots container.